Saturday, February 20, 2021

Salah tuuu...2

 Macam bermusim pula kisah ni. Belum reda cikgu Dibab ehhh salahhh Dibah mempersenda sebutan menteri timbul pula DJ Hot lah konon mentertawakan cikgu berdekah dekah akibat yang sama.

Sah tak dak adab!

Salah sebut BI saja pun dah nak buat video gelakkan cikgu tu berdekah dekah. Mmg biadab.

To tell the truth, lidah orang Melayu yang dah dok setia dgn belacan dan budu mmg lambat nak pick up slang orang mkn cheeese. 

Me included. Walau sejak dari darjah empat masuk sekolah orang putih , saya sangatlah susah nak cakap ala ala Londoners. Still my lenggok is Melayu. Why? Semasa saya belajar, saya tidak ada platform lain utk belajar selain guru2. And as my teachers were all Msians, we speak English the Msian way. Cuma kat form 4 or 5 kot, my English teacher came from India.  

Not so with my children and cucus. From what I hear, their diction is s much better. Ala ala mat saleh gitu. Bergulung gulung lidah. Siap nasal sounds. Haha.

One day I noticed that Fateh who's 2 ,pronouncing NO  . Tak seperti toknya yang just No. Dia siap dengan gaya sebutan mat saleh. Begitu juga lain lain perkataan.House,cat ,its mine,big, small....

Waahh...  ada gayalah mamat ni...Semua ni dari minat sangat menonton Peppa Pig.

Begitu juga abangnya si Pohim.

Teringat adik saya yang membaca teks Bahasa Melayu dengan slang Cina. Sbb thn satu kat convent cikgu Bahasa Melayu dia adalah Chinese. Dah jadi Prof dah dia.

Coming back to cikgu Sains on Didik Tv. Just this I want to advise kat adik/anak tu.

You go on teacher. You tak blackout masa mengajar tu dah satu kejayaan. Lantaklah orang nak ketawaka,nak kondem ka. I had been in your shoes.

Selepas balik UK, saya dipaksa bagi kursus . Saya yang tak pernah bercakap depan audience dewasa apa lagi gelabah lah. Dan lesson yang saya kena ajar adalah dalam BI. Nak ajar dalam kelas mmg lah kita terror. Pejam mata bila bila. Ni nak ajar orang tua, dalam dewan. Maha pandai pula semua.Mau pitam!

Habis kelas, borang feedback saya teliti. Gugur jantung saya baca komen komen.

I dont understand what she taught.

This is not for my class. Ada ka diajar Games utk kami.Nak buat apa?

Irrelevant.

Grammar pun ada salah. 

Down sunggoh komen komen yang diterima. Sampai ke rumah terus cerita kat cikli. Dengan muka yang sedih dan bertekad itulah kali terakhir bagi lesson kat cikgu2.

Nak tau apa kata  cikli?

You habih tak kelas tu. Which I did. For one hour I stood in front f the class teaching . 

You pengsan tak? Which I didnt. I was still standing on my own two feet until the end of the class.

Well.. Baik lah tu. Your lesson was a success! Sbb you tak pengsan.

And the same advice was passed to my ustazah who had to give a lesson to other teachers too. 

Ustazah tak pengsan kan? Sukses lah tu. 

From there, I didnt look back. I continued to give classes to teachers in Perlis when I was appointed the key person for English stopping only when I was appointed GB. I know my English was still Msian English. Yang penting content nya. Nak dengar London English pi Londonlah...

Cikgu , biar beribu yang ketawa. Jangan patah semangat. Move on . Improve. Belajar dari kesalahan. Tak mati kerana ketawa orang. 

Tengok saya... sapa sangka dari kena kutuk boleh end dengan berpencen dengan gayanya... GB sekolah Kluster Kecemerrrrrrangan lagi! Awak ada?

Haha... sesekali kena cari kebanggaan diri. Yang ketawa ,kutuk kita entah2 tak kemana mereka.

Saya suka tengok anak anak orang barat yang penuh konfiden bercakap tentang kebolehan mereka. Tak tersipu sipu malu macam kita


No comments:

Post a Comment