Wednesday, November 18, 2020

Father, father...

 


I was perusing the fb pages when my eyes caught the hype on Muslim Pro. I went to the said page out of curiosity. Scrolling down the pages, I came to the picture above. 

No father gives a better gift to his children than  good manners and  good character. So true. I agree fully. 

Father, father.

Whatever you are, however, whenever.

You matter

Buiding up your children's character.

Bapa borek anak rintik.. begitu perumpamaan. Character building you are number one.

Maka , jangan dihairankan kalau anak2 tak semenggah kelakuan, kalau bapa tidak juga sempurna perbuatan.

A few samples ..

*Kalau bapa hanya jadi perhiasan dan tugu dalam rumah, akan lahir generasi menunggu. Terbiasa melihat bapa hanya dilayan bukan melayan, anak2 pun besar kemungkinan jadi begitu. Maka semua serah pada ibu. Atau babu...

*Kalau bapa nya percakapan penuh maki, usah harap anak2 jadi bidadari. Cakap lembut lidah dari gusi. Anak anak yang biasa makan tangan dan kaki, besar kemungkinan juga bila berumahtangga , ikut tradisi. Kecuali jika dia berkesedaran, yang perbuatan itu tidak baik sekali.

*Kalau bapanya boros setengah mati, pasti ada anak anak yang mengikuti. Hutang sana sini . Berbelanja tak sedar diri. 

Lately, watching local tv news, I heaved heavily. Those people in orange suits. Ramainya berjalan seiringan dengan tangan berikat, kepala menunduk , jurugambar berebut. Semalam 40 orang! Dan mereka rasanya sebahagian besar kaum bapa. Sedih sangat. Yang pasti mereka itu seagama dan sebangsa ku, kebanyakannya.

RASUAH! Bersekongkol dengan pendatang asing. Membuka pintu sempadan .... itu kisah orang immegrisen. Allahuakbar. 

Memanglah tak semua kebobrokan terjadi berpunca dari father saja. Ibu ibu pun main peranannya. Mak mertua mak mertua macam cikson pun tak terkecuali. Maka... carilah jalan terbaik .Banyakkan membaca . Banyakkan berdoa. Semoga kita dan ahli keluarga kita terhindar dari bencana. Seperti mereka yang berpakaian uniform jingga. Yang dibawa ke mahkamah naik bas!Kesian sangat utk keluarga mereka.

Thats all folks. Dalam doa jangan lupa sebut nama anak2 .Bye.  



Hello cikson, 


No comments:

Post a Comment