Sunday, September 8, 2019

Di sini aku bertapa


Di sini tempatnya aku bertapa
Sambil jelajah dunia
Berita semasa aku teroka
Yg musykil aku bertanya

Di sini tempatnya aku berkarya
Supaya segar ingatan dan minda
Segala pengalaman aku lalui tak kira gembira sedih atau bertemu puaka
Supaya satu hari nanti aku boleh bukukan buat cerita.Insha Allah.
Atau bila aku mati, anak cucuku boleh tahu apa yg aku lalui di dunia yg sementara
Buat kenangan atau cari pengajaran buat mereka.
Juga Pesan nenek yang tua.

Andai langsir ku kuak
Pemandangan hijau ,berselang seli kelabu dan kelam
Dari sini aku dapat memandang alam
Juga ragam manusia yang terkejar2 dalam kenderaan

Di sini juga aku tontoni berbagai cerita
Kisah gembira, sedih,takut dan juga dosa
Biarkan... aku kata
Selagi tak mengancam keselamatan kita juga harta benda
Namun ,bila kepentingan tergugat, jangan ingat aku diam membisu saja

Mesin jahit singer...
Atas mu sebuah laptop
Tempat aku mencurah rasa, baca berita,berhubung dengan dunia dan juga cari ilmu agama.
Tkasih....tanpa mu...aku tiada apa2.

2 comments: