Wednesday, September 27, 2017

DIY ..ikan puyu...masak lah apa mau mu

Satu senja,anak saudara bersama isteri tiba dimuka pintu.
Seplastik ikan darat jadi habuan kami.
Tak pernah pula aku siang dan masak ikan ini. Makan pernah. Masak dan siang belum.

Next morning baru dapat di proses ikan ikan itu.
Berlendirnya....
Aku capai tepung gandum dan gaul ikan ikan itu dengan harapan lendir lendir itu dapat dihapuskan. Sekor sekor ikan ku buang lendir lendir sebelum aku mula menyiang. Siang pun guna gunting dapur.
Siap siang menyiang.
Selepas sisik dibuang aku rendamkan ikan2 itu dengan garam dan asam jawa juga asam keping. Tengok ada daun serai,aku racik racik dan rendam bersama. Semua ni ku buat agar ikan2 tu tak hanyir

ikan sebesen

lumur tepung

Add caption

rendam asam garam
 Inilah hasil dari dayacipta aku hari tu.
Asam pedas tapi bersantan.
Siap dengan daun ketumbar.

Cikli kata ok...tapi dia tak boleh makan banyak sbb kena pantang.
asam pedas bersantan... ada daun limau purut dan daun ketumbar..

serai ketuk ketuk.
Itulah kali pertama aku cuba masak ikan puyu.

4 comments: