Sunday, April 2, 2017

Bila lalu,laju. Bila tak lalu,layu

Eh apakah dia .....Bila lalu laju,bila tak lalu,layu.
Kenderaan kah, hujan kah?
Hehe ...salah.

Bila lalu tu ialah lalu makan. Ada masa lalu saja apa saja . Sedap saja rasa makanan ditelan. Lapar saja setiasa.
Macam hari ni dan semalam.
Hari ni cikson masak asam pedas ikan kerisi,tumbuk sambal mempelam dan sayurkan bayam sepinggan juga goreng ikan goreng . Amboi laju makan nasi walau menu tidaklah hebat hebat. Dua kali tambah juga kami suami isteri.
Menjelang petang cikson teringin nak makan asam laksa. Rendam laksa sekeping, celur dan siapkan bawang besar hiris dan cili potong. Laju saja telan laksa dengan kuah asam pedas.

mee kuah pulau sayak
Semalam, utk makan malam cikson rajin pula buat kuah mee. Buat mee bodoh bodoh saja dengan apa yang ada. Habis juga 2,3 pinggan .

Sehari dua ni laju saja selera makan..Alhamdulilah.

Berbanding satu masa dulu,bila sebutir nasi pun payah nak telan. Nasi rasa macam jadam. Biar dibeli atau dimasak sendiri ,semua tolak ketepi. Last last cikli masuk hospital sebab dihidrasi. Cikson pula ke ER .Tapi yang hairan bila ciklin masak nasi goreng,mau pula makan berpinggan.

Siang tadi berderet kereta diparkir dijalan depan rumah. Ada yang sampai masuk dalam kawasan rumah.Terdengar lagu dan juga suara DJ. Rupanya diseberang jalan ada rumah kenduri .Rumah terlindung dengan tumbuh tumbuhan yang merindang.Mungkin tuan rumah tak kenal kami . Kalau tidak boleh makan nasi kenduri.
Rupanya di Perlis pun dah jadi macam ibu kota sekarang ni. Tak kenal maka tak panggil. Walau rumah seberang jalan. Masa cikson kenduri tapi buat di hall sekolah cikson pun tak ke seberang jalan. Barulah padan..
Lain kali kita kenduri,semua rumah sepanjang jalan Bohor Gonchar ni selagi suara DJ boleh dengar kita jemput tau. 

hehe...bilalah lain kalinya nak buat kenduri. Calon2 pun tak nampak batang hidung lagi.

Ikan bakar Kola

Mee kari dah lupa restoran mana

Eh..hari ni nak masak apa ya?
Jom pi Padang makan pulut ayam dan beli buah setaq , Ajak cikli walau jalan terketaq ketaq. Cikson hanya senyum tawaq...hehe.

No comments:

Post a Comment