Saturday, September 16, 2017

The sky too is crying here in the north.


Right now live on tv , is live telecast from HKL.
Pengurusan jenazah sedang dijalankan .

Terbayang masa MH17.

Seharian hari ini awan mendung dan hujan turun sekejap lebat sekejap ringan.

Kalau kita yg menonton pun boleh sebak,bayangkan kaum keluarga.
Allah hu Akhbar.

That was what was written yesterday afternoon while watching Astro Awani. Sedih sangat lihat pengebumian salah seorang mangsa kebakaran di tanah perkuburan Raudhatul Sakinah.

Pagi ini hari terus mendung. Macam langit juga tak mau berhenti menangis. Dalam masa terdekat Kemangkatan DYMM Sultan Kedah juga membawa kesedihan buat warga Malaysia lebih lebih lagi rakyat Kedah.Rasanya sejak kemangkatan baginda,langit belum mampu tersemyum ria.

Masih terbayang aku dalam ribuan manusia di pekan kecil Kulim ada perayaan. Aku pun ingat ingat lupa sebab masa tu aku tahun satu. 1959. Rakyat Kedah gembira mendapat Sultan dan Sultanah baru.If I was not mistaken, dalam perarakan kereta berhias,pertunjukan padang aku adalah antara ribuan penonton. Kecil lagi dan samar samar saja ingatan yg tinggal.

Almarhum Sultan Kedah dan Sultanah Bahiyah selalu juga jadi tetamu kehormat Sekolah Sultan Badlishah semasa aku menuntut di situ. Dan aku antara penerima hadiah utk hari Kecemerlangan. Lukisan dan hasil jahitan aku jadi bahan pameran pada hari itu.Ingat lagi baju kembang payung polka dot yang disarung dimannequin tu adalah hasil tanganku. Dan bila tgk lukisan dipamer terselit hasil calitan warna ku...hehe.

Kenangan yang indah..Tapi bila sijil kecemerlangan bereben ku hulur pada keluarga, terbalik cerita jadinya.Bukan kegembiraan ku terima tapi cemuhan semata.Aduhai....antara kenangan pahit aku yg buat aku kuat memberontak...haha. Bodohnya..

Pagi ini hujan masih turun, Langit masih mendung. Debar dada lihat air dalam parit didepan rumah . Melayari berita internet,keadaan dalam berjaga jaga. Sekolah sekolah bersiap sedia utk jadi pusat pemindahan.
Doakan kami semoga semua ini hanya sementara dan semua kembali baik segera.
Tak terdaya nak fikir andai hujan masih turun...

terasing



Membaca laporan kaji cuaca, terasa gusar melanda...


No comments:

Post a Comment