Sunday, August 6, 2017

Sedih tau..


Sedih tengok dia. Di mana mana termenung saja. Dia yang sibuk dengan anak anak sekarang telah jadi lone ranger. Tiada lagi Tam Besar,Tam kecil,kelabu dan belang bersamanya. Kalau tidak riuh suaranya sambil menggonggong ikan memanggil manggil anak anaknya. Sibuk dia menjilat bulu bulu mereka.Sekarang semua itu sudah tiada .Dia tiada siapa siapa.

tiada lagi ceria diwajahnya
Sedih saja

Mana anak saya...mungkin itu tanya dia

minta simpati...kasih abah.
Terkuak saja pintu,dia menerpa meloloskan diri ke dalam rumah. Suaranya sudah tidak riuh seperti dahulu. Dahulu,dia becok sekali. Makcikson faham apa kehendak dia. Air akan diisi dalam gayung untuk dia yang dahaga. Atau sekeping dua ikan akan menjadi habuan.
Namun sekarang dia berbeza. Dia mengikut ke mana saja abahnya berada. Abah as in cikli. Cikli mandi dia sabar menunggu didepan pintu. Cikli menonton tv,dia ikut sekali. Adakala dia tertidur hingga berdengkur .

Sedih tengok dia. Tiada lagi ceria diwajanya.

Aku juga terkesan dengan keadaan ini. Selalunya merekalah yang menghiburkan hatiku yang kadang2 disapa duka. Terhibur aku tengok anak anak nina berkejar kejaran bawah teduhan pohon yang merendang. Terhibur aku bila melihat aksi cabar mencabar antara mereka. Siapa lebih handal panjat pokok kelapa.Itu semua sudah tiada..

Aku tumpang sedih mendengar cerita kawan lama yang sekian lama tak ku jumpa. Itu kisah dia....Maka aku terasa susah ku hanya sekelumit saja.

Nina dan kawan lama ku...sedih cerita mereka. Banyak pengajaran aku perolehi dari mereka.


No comments:

Post a Comment