Friday, February 24, 2017

Berjamu di Kola,bagaimana anda suka ikar bakar anda?


Semalam ciklin belanja ciklicikson makan di Kuala. Kuala as in Kuala Perlis,bukan Kuala Kedah or Kuala Sanglang. Lepas Maghrib ,menuju kesana bertiga dalam basah2 hujan dijalan. Hujan lebat rupanya disana memandang lopak 2 air yang bertakung merata.

Orang tidak ramai. Kami menuju restoran yang selalu kami pergi. Mana lagi kalau bukan Mona. Yang beroperasi malam tadi hanyalah Mona dan Liza. Yang lain dah tak nampak cahaya. Bungkus terus macam kedai Sharin dan tidak ku pasti yang lain lainya. Tanda business berdukacita...gitu firasatnya.

Dipeti ikan,hanya seekor ikan gerut saja yang ada utk pilihan. Yang lain jenahak dan lain lain . I fail big time naming fishes...
Ikan dipilih,sotong ditimbang,terung dan petai utk dibakar ke meja bernombor 42 kami tuju. Sebentar menunggu,air pun tiba tapi tiada buat ku..Waiter di beritahu tapi masih lagi airku tidak dihantar....sabaaar.

Tidak berapa lama kemudian,makanan dipesan pun datang. Banyaknya SGT dan sotang sambal utk bertiga. 300 gm utk satu2nya. Nala.

Ketibaan kepala hidang dinantikan. Itulah ikan bakar yang famous disini.
Eh...merah dan bersos pula kali ini.
gambar pinjam..
Kami terlupa nak beritahu yang favourite kami bukan bersos merah tapi hanya dibakar sibar santan,Lebih menyelerakan dari bersos demikian....
Oh ya... memesan ikan bakar boleh buat pilihan bagaimana anda mau ikan itu dimasakkan.
Sibar santan atau curah sos merah.
Dan ada kedai yang boleh di masak dua cara . Steam dan bakar dari seekor ikan. Jadi jangan malu 2 bertanya.

Ikan yang agak besar serta potion yang agak banyak ,lebihannya diplastikkan buat anak anak dirumah. Mereka tentu gembira terima bekal dari Kuala.

Itu saja cerita semalam. Nak makan ikan bakar kena buat pilihan. Bersos atau bersantan...
Bye.

gambar pinjam

gambar pinjam

gambar pinjam

gambar gambar gooogled.

2 comments:

  1. Kena pi cari...kena pi cari...kena pi cari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uncle,
      Sampai termimpi mimpi pula. Bawa keluarga mai Kola cuti sekolah ni.

      Delete