Friday, December 4, 2020

Leave them out!

Semalam, lalu di timeline Fb satu video yang tak gemar ku lihat. Tak gemar sangat sangat. Tersentak rasa jiwa.

Kenapa jadi begitu? Aku terbawa sampai tidurku.

Kasihan ku jatuh buakn pada suami, atau isteri, tetapi kepada anak. Why? Kenapa bawa anak utk jadi penonton kepada adigan suami isteri.

Suami/isteri curang selalu benar berlaku disekeliling kita. Suami/ isteri menerjah pasangan di bilik hotel  siap dengan mevideokan adigan pernah terjadi dan jadi tontonan ribuan.  Jadi hot stuff dan bualan jutaan.

Tetapi membawa sekali anak masa menerjah pasangan dan berlaku jerit menjerit, maki memaki itu satu perkara yang tak berapa nak berkenan. In fact aku sesalkan. Why heret anak jadi saksi kepada kecurangan ibu.

Dont they know t what extent this episode of their war would affect their child.

Nampak wajah terpinga pinga anak itu aku jadi kesian sangat. 

Sampai tualah anak itu akan dihantui kejadian itu. Menjadi saksi kepada kecurangan si ibu. 

Curang dengan pasangan , berlaku perceraian , berleret leret hingga naik turun mahkamah, jadi berita dan tontonan. Ngeri memikirkan. Semoga semua itu dijauhkan dari anak menantu cikson yanh cikson sayangi. Jauhi dari cucu2 ku juga.

Bukan sedikit yang aku lihat, merana hidup orang yang curang dengan pasangan. Anak2 menjadi tidak ketahuan. Diri yang curang itu pun tak sempurna kehidupan. Macam macam masaalah membelit badan dan fikiran.

Ehh boleh lah cikson kata  kerana tak diuji sedemikian.

Let me tell you this. Dalam perkahwinan, mana pasangan tak diuiji. Its how we handle , how e think about our children's future made the difference. Orang hodoh dan biasa biasa pun ada godaan. Nasib dan sabar juga kemaafan yang buat perkahwinan bertahan. Kalau tak, bertabur sekerat jalan.

Leave the children out! Thats what I like to tell couples in dilemma . Nak serkup pasangan yang curang , buatlah. Tapi dont bring your son. This is what I would tell the anguish husband. 

Thats all folks. Bye. Salam Jumaat.

4 comments:

  1. Oh, xde pulak video tu melintas di timeline kakmim cikson... berlaku kt negara kita ke tu? tp mmg x patut lah mcm tu... impak kpd mental dan emosi anak tu nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berlaku dinegara kita kakmin. Sbb berbahasa Malaysia. Dialek kita. Itulah kenapa diheret sama si anak yang rasanya baya cucu saya bersama . Impaknya bukan sedikit nanti.

      Delete
  2. masalah parents, selalu anak2 yg tanggung :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atie, dulu2 mungkin susah nak dapat ilmu berkaitan parenting. Sekarang hanya dihujung jari kalau nak cari. Lagi satu, suka mewarisi apa yang dilalui. Kalau seronok oklah. Tapi kalau penuh onak dan duri, hindarlah dari pass kat anak2.

      Delete