Friday, June 28, 2019

Di lorong sesak itu.....

Setiap kali cikli ada appointment doktor mata di Klinik Pakar Hospital Sultanah Bahiyah,AS di lorong itulah kami menunggu dan tertunggu. Untuk nombor giliran dipaparkan skrin digital dan suara melaungkannya. 2236 bilik 73. 0110 bilik 65....hehe. Macam dah bernyanyi2 dalam ingatan ku. Berirama dan berlagu.

Disini... manusia yg tidak dikenali atau sesekali dikenali menunggu dgn sabar. Namun ada yg tidak. Riuh suara 2 org wanita muda sikit kot dari ku membebel tentang lamanya mereka menunggu.
Eh...awat lambat. Dari pukul 8 sampai la ni tak panggei panggei. Jenuhlah.
Sekali suara garang seorang pesakit memarahi pekerja di situ. Terkejut kami.
Ehhhh...apa kamu buat ha? Dah berjam tau aku tunggu. Awat nombor orang lain naik dulu.
Kesian pula dia bila gilirannya dilangkau berkali2. Mau tidak sakit hati.

Di lorong sesak itu, kerusi terhad. Ada notis kerusi hanya utk pesakit. YG mengiringi boleh tunggu di luar. Atau kalau mampu berdiri,berdirilah. Beri keutamaan utk pesakit. Setelah di titis ubat membesarkan mata, aku lihat banyak yg tidak selesa.
Namun,lumrah manusia...kepentingan diri jadi utama.Maka adakala kerusi jadi rebutan antara yg tak berdaya dengan yg berbadan sasa.

Yang aku perhati, derap langkah doktor dan misi sentiasa berlari. Macam ada yg mengejar mereka. Sebentar kelihatan doktor berlari ke bilik 73. Kemudian ke bilik yg lain pula. Penuh bertenaga. Dari pagi sampai petang hari mereka tidak berjalan lenggang mak limah. Tabik hormat pada staff di bilik2 sini yg penuh dedikasi memberi khidmat.

Cikli bercerita....hal berlaku dlm bilik periksa.
Tengok muka pakcik tak jadi marah ...kata nurse.
Pakcik handsome kot, seloroh cikli..
Cikli mmg ada sense of humour kalau mood baik. Ada saja lawak dia.
Teringat kata2 seorang pesakit yg lain...lawak no suami puan.  haha...lawak.

Lorong sesak di situ banyak memberi aku tauladan. Memapar banyak karektor manusia. Ada yg bersahaja. Diam tanpa bersuara. Ada yg hoha yoya, bergurau senda dengan suara yg kuat macam adegan Maharaja Lawak. Dan ada yang baran, bengis tanpa rasa malu. Bertempik memarahi orang lain....eh dah lama tak bersua dgn watak ini di situ.

Satu hari ...dilorong sesak itu ,aku kutip pengalaman, pengamatan dan pengajaran.

Tentang MATA!
Juga Manusia.


No comments:

Post a Comment