Tuesday, January 8, 2019

These few days....Echah London.




Hows your day peoples?
Hope you are in the well.
Anyways....


Haha...ugh... apala . Mengada nak cakap orang putih. Cakap Melayu lah wei. Berkerak la luu..

Terngiang ngiang lagi kata2 sindiran masa sekolah dulu. Aku boleh dikategorikan pandai jugalah dalam BI. Tangan aku laju saja diangkat kalau Mr. Peter mengajukan soalan. Karangan aku selalu dibaca depan kelas . Teringat lagi aku akan seorang murid berbangsa Punjabi...lupa pula namanya ,yang boleh betul semua punctuation yg berbelit2 . Proud weii...anak2 Cina, India pun salah punctuation tu..Hasil usaha aku menelaaah dictionary,membaca cebisan kertas bungkus belacan dan membawa balik buku2 yang jarang dibaca oleh anak Melayu lain,....zaman tu.

Aku baca Devil's Advocate,Roots, Gone with the winds kot masa tingkatan.

Dan bila aku buat karangan atau beri jawapan ,aku suka guna bombastic words. Ternganga kawan2 . Depa panggil aku walking dictionary. Ada yg suruh aku kawan saja dengan budak2 bukan Melayu dari depa. Sbb depa meluat aku dok spiking dan guna bahasa aras tinggi.

Dan lepas sekolah ,aku masuk teacher training. Jadi cikgu Bahasa Inggeris. Mujur dan Alhamdulilah. Berkat tekun aku terpilih ke Edinburgh utk kursus. Lepas tu mulalah hidup aku kucar kacir bila diangkat jadi key personnel dan bermacam2 tugasan yg dipikul.

Hoooit...panjang throwback aku ..

Kalau diamati , permulaan posting ni, sengaja aku turunkan kesalahan ber BI dari perspektif grammar.
Adalah grammar nazi yg tukang perbetulkan . Dan tukang mempersendakan. Konon hebat Enggerlis,grammar berterabur.ppoooooi. Haha.

Coming back to Echah aka Aisyah London.



Terkejut juga cikson bila kali pertama tgk video dia speaking slang Uncle Sam. Laju saja dia melontar jawapan dengan konfiden level 24. Berbintang bintang bahasa dia. Ingat ke anak expatriat Melayu yang dihantar ke US. Rupanya self taught . Pandai budak ni.

And itu juga mengingatkan cikson masa membesarkan anak2. Kat Peghelih ni. dulu la,sekarang tak tau pula. Orang akan pandang semacam kalau dengaq ibubapa dok cakap oghang putih dengan anak2. Jangan dok berspeaking London kat luar rumah. Mau kena jeling siap siap... KL lainlah.
So..anak2 cikson banyak guna BI di rumah. Alhamdulilah, their BI good and they could make a living with it.

Sekarang ni budak2 nampaknya banyak yang terror Speaking BI. Anak2 saudara cikson dan sepupu2 Pohim pun macam anak matsaleh . Terkejut dengaq depa cakap. Slangnya bergulung gulung.

Thats all folks. Pada ibubapa,buatlah terbaik untuk anak2 survive utk zaman membesar mereka. Berilah segala yg mereka perlukan. Tapi agama juga jangan dientengkan. Berat tau akibatnya.....

BYe.
Love u all.Take care.
Musim sakit demam ni, berhati hati ya.




No comments:

Post a Comment