Friday, October 5, 2018

Yang menyedihkan


Tak tergambar dengan kata kata
Tak terungkai kesedihan yg bersarang di dada
Melihat kejadian itu walau hanya melalui social media.
Aku rasa macam kejadian itu merentap nyawa kita bersama.

Anak kecil itu tak mengerti keadaan sebenarnya
Yang ayah,babah ,bapa kesayangan sudah tiada
Tiada lagi susuk tubuh yang boleh ditunggunya
Setiap kali abah kesayangan balik dari kerja.

Teringat cucuku...Muhammad Fahim di ibu kota
Dengan ayahnya tak boleh beranggang lama
Akan keluar kata kata...nak ayah,nak ayah saja
Walau tok,wan,emak2 saudara ada didepan mata.

Masih sebak aku hingga pagi ini, rasa tidak ceria mengingat semua itu.
Mereka berenam pergi masa pergi membantu
Menyelamat remaja lemas dalam kolam yg dikatakan berhantu
Sedih,tak sanggup aku menonton video saat cemas dan akhir mereka di situ.

Ya Allah, Limpahkanlah rahmatmu atas mereka yg telah menemui mu
Masukkanlah mereka dalam Syurgamu.

Sedih, membelengu hati bila melihat kerosakan berskala magnitud di Palu
Minggu ini banyak kejadian kejadian menyedihkan berlaku
Melihat dia di heret ke pengadilan juga buat hati jadi sebu
Rasa harga diri aku seorang Melayu juga diheret bersama mu.

Teringat peristiwa di negara sejuk dulu
Pensyarah yg sengaja membawa isu tentang orang Melayu yg layu.
Kami penuntut rasa malu , kenapa saja buat begitu
Banyak lagi isu isu,buku buku yg bolek dikaji dalam pengajian itu
Namun, kalau saat ini aku di sana, tentu seronok dia tambah lagi tentang bangsaku...
Malas, tak ada kemahuan mahu maju sudah tentu
Sekarang penipu,pencuri pula rasaku....jadi topik dalam kelas yang sejuk beku.

Sedih sedih....


1 comment: