Sunday, April 22, 2018

old age...

Sudah banyak kali aku mengalami keadaan begini.
Senior citizen memang selalu beginikah?
Melihat kami yang tidak secergas mereka... ha peluang pun terbuka.Untuk mengena. Begitu ya?

Jalan kami memang tidak tangkas lagi
Senyum kami pun kurang dua tiga batang gigi
Pendengaran pun sama ....kena ulang dua tiga kali.
Tapi bukan bermakna ,kami senang di tipu,manipulate tanpa malu malu lagi
Mau kami bersilat...haha tau kadar diri.

Masuk hari tu entah berapa kali aku terkena..
Hari tu dengan kedai bunga.
Lepas tu kedai runcit
Kedai makan
Dan yang terakhir klinik pula.

Mereka yang diberi tanggungjawab berhadapan customer semua anak muda.
Juga sebangsa,seagama.
Adakah bila warga emas berurusan dengan mereka boleh mereka alpa. Sebab orang2 tua ni tak tahu apa2. Malas nak bertekak atau mulakan sengketa.

Well.... the other day ,I went to the usual clinic to have my monthly medicine. The clinic was just being opened and there were a few patients ahead of me. After registering at the counter, I was directed to the dispensary. A new face was in charge. Never saw him there before. A young man.
After sometime, my name was called and a package of medicine was handed to me.Paid the purchase and kept the medicine in my handbag and left the premise.

Days later, I pondered over the seemingly less number of packs of medicine.
Oh no.. I was shortchanged by a week supply!
Budak ni! Tersilap or purposely?
Menyirap darah nak marah. Ingat senang ke nak perg ke klinik tu dengan parking yg susah . Lagi pun dah 2 minggu baru tersedar. Tak boleh jadi ni...

Hmmm... semalam satu surat aku terima. Isinya pun buat aku terasa. Warga tua memang banyak yg tak boleh . Insuran yg aku langgani sudah tak disambung lagi. Sebabnya... dah terlebih umur.

Seriously...
Lain kali bila berurusan dengan anak anak begini, aku kena lebih berhati hati.
Jangan2 mereka dah sepakat.... orang tua kurang segala deria. Senang nak pekena..

Wahai anak2 muda... ingat ya rezeki tak halal kalau tak ikhlas lebih2 lagi dengan orang tua. Tunggu dan lihat saja..

Hehe... tersenyum aku tgk lenggang lenggok gaya seorang yang sebaya ku memarahi anak muda yang memanggil namanya saja...tanpa gelaran yg sandangnya.

All right... panggil saja aku makcik,tok ,nenek. Jangan panggil nama. But at the clinic or hospital they just call your name,right?

Tak dengar pula Datin seri....dato ...datin...Prof..yb hehe.

eheh..apa makcikson dok melalut daaa.
Thats all folks. Bye.
Have a happy weekend.

belum jumpa lagi sign begini 

Tapi sign begini ada ... namun berapa ramai yg mematuhinya.

No comments:

Post a Comment