Wednesday, October 20, 2010

simple pleasure…..clutter free home.

Look around.Under the bed,on top of the cupboard,nooks and corners.Everywhere.Are they free of stuff.Unused and never intended to be used stuff.Expired by date of use.Gathering dust and those little creatures weaving intricate webs around it.If none.Good job.

If there are stuff everywhere,then you are in one of those categories….hoarders of stuff.

I am not delving into how to clutter free your home because I think I have written them somewhere But into the needs of co operation between the spouse for that matter.Its useless if only one part of the pact loves cleanliness in the home.Loves to see dust free floor when the other partner doesnt even regard the hard work thrown into making the house livable.

Geram sungguh tengok kain pelikat belingkar atas lantai tiap hari.Satu hari aku sepak kain tu naik atas almari…heehee cerita seorang teman yang bosan dengan suami yang tak tahu nak sidai kain pelikat tu.

Aku geram adakah seluar dalam tu bergulung gulung sidai dalam bilik tidor….said another.

Yang aku pula segala pinggan,cawan,mug kotor penuh dalam bilik anak.Abu rokok jangan tanyalah.Segala permukaan meja komputer,komputer penuh dengan debu debu ini.Disc cd berbogel dan untuk cari bajunya adalah seperti mencari jarum dalam rimbunan haystack.Baju ,seluar tak tahu yang mana bersih yang mana tidak.Heee geram.

Biaq pi saja. Jangan tolong simpan ….suggested a disgusted mother.

For me,I simpan rumah bila I tidak dapat tahan tengok rumah berselerak.Yang malangnya saya tidak dapat menahan walau sejam pun. So mahu tak mahu,penat tak penat rumah mesti saya beri perhatian.Tak tenteram rasanya tengok kain baju berlonggok longgok tak dilipat dan disimpan dalam tempatnya.Tak tenteram tengok sawang bergantungan.Lantai rasa berdebu bila dipijak.

Tapi yang malang adalah bila rumah dah kemas adalah pula suami membawa balik khazanah dari entah berantah.Dah bersih dah kawasan di belakang rumah .Tapi tau apa yang dibawa balik.Kayu kayan,kerusi meja yang dah direject orang.Tak lupa juga cermin yang orang sedekah.Kononnya akan berguna pada masa akan datang.Kasut yang tinggal sebelah pun disimpannya. Mana tahu jumpa yang lagi satu.

Si isteri tak terkata apa apa.Hanya urut dada.

The conclusion is for a nice clean house to materialise,all occupants should chip in. Either in giving a helping hand or by not being clutter maker or inducer.

No comments:

Post a Comment