Wednesday, June 19, 2019

Di daerah ini...HSB lagi

Sekali lagi,di daerah ini aku kembali. 
Daerah yang tak mau aku pergi berkali kali. 
Daerah yang punya banyak cerita derita fizikal,mental dan hati.
Namun misi misi, doktor doktor,cikguard dan cleaners semuanya baik baik sekali.
Dan aku amat berpuas hati atas khidmat yang diberi. Alhamdulillah.

2 malam 3 hari kami berkampung di HSB..Hospital Sultanah Bahiyah. Cikli sekali lagi kena operate mata ganti kanta..kali ni sebelah kanan. Maka bermulanya kali ke tiga kisah seribu kenangan kami di sini. 

Seawal jam 7 aku dah memandu irizku melalui jalan Kangar Jitra menuju HSB. Hari Ahad. Lengang jalan di Perlis. Namun mendekati Kodiang ,kereta mula banyak. ...eh depa kerja la hari ni. Maka aku pun kena lebih berhati hati bila mendekati kawasan sekolah. Awal pagi pagi begini, macam ragam manusia diatas jalan raya. Ada yang hanya memikir kesenangan diri tanpa fikir marabahaya....alahai.

Memasuki HSB, cikli ke lobby menuju wad 6B . Aku bergegas ke tempat parking kereta. Nun,,,jauh dihujung dunia dengan lecak segala. Berdoa dalam hati agar panas matahari akan mengeringkan air dilopak. Maunya aku terkandas di situ...haru!
Menapak ke tingkat 6. Ku temui cikli di kerusi ...
Laaa...panjang la nya.
Kena check in kat admission dulu. Tingkat 1.
So...bergegas pula aku mengheret kaki tua ku ke lobby. Buat registration kat counter dan mohon utk bilik single bed. Alhamdulillah. Nasib baik menyebelahi aku. Ke tingkat 6 aku kembali dan cikli ditempatkan dibilik 6C...single bed.
Maka keluh kesah ku utk share bilik beramai ramai terhindar. Lega.

Tiga hari di situ. Lantai sejuk jadi tempat baringku. Mujur bawa cadar dan selimut ikea...haha.

Cikli selamat menjalani pembedahan. Syukur yang amat. Hari ketiga kami dapat balik negeri dengan selamat. Berdebar juga bila dapat berita yang Perlis dilanda ribut dahsyat. 

All in all,Syukur pada Allah swt yang memudahkan perjalanan dan rawatan cikli. Syukur aku masih diberi kekuatan utk menderap langkah naik turun lif ,ke sana kesini.
Yang aku perasan....hehe semua memanggil ku makcik..
Dan ada yang berpesan supaya aku jaga diri, jalan hati hati....keletihan buat aku berjalan macam aku dah 90 tahun... hihi.

Teringat keletah pohim...
Pohim: Wan ni dah tua . Wan orang tua ya.
Wan   : Takla wan muda.
Pohim : Wan tua
Wan    : Pasai apa ahim kata wan tua.
Pohim: Sebab wan jalan macam ni ( sambil menggayakan jalan terbongkok2                 wannya)
           Lepas tu wan kata Allah!

That boy!

Harini aku kembali mengetuk laptop ku mengadap tingkap yang mengadap jalan. Cuaca nampak suram. Jab. Met meramaklan ribut petang nanti. Moga dihindari.

Bye...
Love from Kangag @ Behog Gonchiaq.




Hijau....damai kan


Dari jendela 6C turun ke bumi.


 Pemandangan Sipi bangunan sebelah....tempat VVIP 

Nak tahu... nun diseberang padang dekat bangunan puteh cik iriz berteduh tanpa mengeluh.
Kalau hujan tentu lecak...jenuh!


Nampak macam tiada berpenghuni... suram dan sunyi
Always in awe of the scenery from the 6th floor of HSB. Tapi entah berapa lama ia akan bertahan begini. Soksek2 terdengar sawah yg menghijau ini akan diganti. Dengan hutan batu tak lama lagi.....


*Come 26 sekali lagi daerah ini kami ke sini. 
RM 530 utk kanta kali ini...



2 comments: