Friday, January 10, 2014

cerita mereka..... ..difficult bosses

Mendengar cerita mereka nafas panjang ku hela.....ttg boss yang berbagai ragam.

Bila kita jadi pekerja ,tidak boleh tidak adalah orang yang jadi boss kita,superior kita.

Sepanjang karier cikson yang melangkau lebih 3 abad,tak dapat cikson cari boss yang boleh dikategori difficult.Ehhh nanti kejap....ada bukannya tiada.Sampai satu masa cikson memberontak tapi taklah sampai berhenti kerja...miss shoruuu shapadu...amak.

Difficult bosses come in many forms.Ada yang macam singa....asyik menyinga
Ada yang macam seh tan.......asyik menyeh tan
Dan ada yang lembik bokbek.....tak ada spinal cord.Play safe....asyik menyorok.


Yang macam singa adalah seorang dua yang makcik jumpa.Oooi cenge dia terkenal seantero negeri.Takut habis semua guru dan murid juga ibubapa.Jangan play play dalam kerja.Cara kita duduk,bercakap,bersandar semua dia komen.Sekali dia tak ditunggu masa jamuan...semua kena marah sbb kebuloq...So kami berjaga jaga lebih lebih lagi dekat masa hari mesyuarat..Tapi cikson rasa hormat dekat dia.Dia bina jati diri orang bawahan jadi kuat,berdisplin.Rupanya dia bekas askar....well ..I love you sir.

Yang macam seh tan ni pula cikli berpengalaman jumpa sekali.Dalam masa 30 tahun terjumpa sorang macam ni.Hari ni cakap lain...esok lain.Cucuk sana cucuk sini .Berpura pura.Serba serbi tak kena...rupanya dia ada agenda..Terlaksanalah impian dia bila dah dapat dia masukkan orang harapan dia .

Dan yang lembik tak ada spinal cord pun amat menyusahkan .Kalau ada konflik atau masaalah dia lepas tangan.Konon nak jadi populis.Takut mengambil tindakan kepada yang bersalah.Dan amat tak guna boss yang macam ini tak berani berdepan  dengan situasi.Pukul dari belakang tapi sembunyi tangan.

Bossess could be strict but not tyranically strict.Save some empathy for genuine cases..Be firm and and dont be afraid.

Kepada anda yang punya bosses yang begini....sabarlah banyak banyak.Cikli yang diugut macam macam bertahan sampai akhir perjanjian. Itu satu kemenangan.Lazimkan diri membaca.Cari strategi.There's one book that I love to read when I was facing difficult people...Dan yang terpenting jangan lupa mengadu padaNya.

At the end of the day....its us that matter...Nothing can break us if we want to be strong.However difficult the boss is..right?

I end my post with this doa ...buat kita semua.



1 comment:

  1. Cikgu...
    Jd Boss yg disayangi bukan susah sgt jika hati boss itu ingat jawatannya amanah....

    ReplyDelete