Thursday, January 17, 2019

Depression is real bro....

Saw a video on fb posted by Dr.Raja. A video on depression.
So that I could watch it even better, I shared it on my timeline. Hope you guys could probably spend a minute to watch this video too.



This is the aforementioned video.
Video


Tekanan perasaan or depressi hingga mengambil nyawa sendiri bukan hayalan atau imaginasi. Bukan terhad kepada mereka yg tidak ada apa2 duniawi. Malah yang gah, hebat, ternama,disayang semua ceruk benua juga terlibat sama.Nama nama besar yang kita lihat ditv yang dikagumi juga terjangkit penyakit bukan bawaan virus ini. Siapa tak kenal Robin Williams. Banyak nama disebut dalam video itu yang pergi begitu saja kerana depressi.




Aku rasa nak hantuk kepala, aku rasa nak terjun telaga,aku rasa .....


Luahan hati seseorang. Semua negatif. Walhal kalau tgk luarannya dia nampak happy. Aku mendengar tanda aku simpati padanya. Biar dia curah segala rasa hati dia. 
Haaa...lega dapat bercerita. Kata dia dipenyudah bicara.
Bila mendepani seseorang yang bercerita tentang susah dia, mendengar dengan hati sudah cukup utk menunjuk simpati. Usah tergesa gesa menghulur nasihat yg tidak dipinta. Mengkondem lagi la...Cukup...dengar saja. Dan jangan pula berjaja cerita itu . Itu khianat namanya.

I believe depression starts from home environment. Kalau dibesarkan dalam keluarga yang tidak harmoni, maki hamun saja makanan ruji, I doubt, the person will be able to meet and cope with further aggressions in life. The cumulative effect... ha apalagi kalau tidak tekanan jiwa atau depressi.Maka menghilang diri, terjun banguan tinggi atau jambatan antara jalan penyelesaian.


Semalam heboh tentang cerita hilangnya seorang pendidik. Seorang yang terdidik dalam agama juga tidak terlepas dari cubaan dan dugaan. Hingga kini belum ada perkembangan positif. Semoga mangsa selamat .


Bila aku google tentang pendidik2, yaani cikgu, bukan seorang dua yg melalui saat getir disapa depression. Ramai rupanya. Harap KPM buat kajian mendalam tentang ini.Kenapa dan mengapa warga nya jadi begini.

Sebagai pendidik selama 36 tahun.... aku pun pernah ditegur oleh depressi. Mungkin sebab sudah biasa dengan tekanan sejak kecil, aku tak ambik kisah sangat 


Remembered the day well... makcik bawang aku marahi kerana menyampai...haha.
Orang kondem, aku biaq . Last2 mereka juga kena kondem. Lagi dahsyat dari aku...

One thing I hold on to my mom's teaching..


Biar orang buat kita, jgn kita buat orang.
Cacilah,fitnahlah.... nanti2 semua itu akan berbalik balik kepada si pembuat onar. 
Gitu pesan mak. 
Dan aku lihat begitu jadinya.












No comments:

Post a Comment