Sunday, September 23, 2018

foggy morning...


Macam jabatan metrologi ...yg kaji cuaca tu dah aku ni. Kata aku pada diri sendiri. I seem to not able to coin the correct word for this entity. Shame on me. Metroloji,meterolollloloji..wateva.

Pagi ni foggy atau berjerebu. Pohon pohon diseberang jalan, seberang sawah ,nampak berbalam balam.
Dan ini mengingatkan aku akan autumn yg sejuk gedi di Scotland. Throwback memory disana sejenak.
Seingat aku,aku tak pernah naik kapalterbang prior to my trip to UK. Itulah kali pertama. Jadi seakan peghaklah aku terpinga pinga diKL  airport sampailah ke Heathrow. Dulu bukan zaman imformasi dihujung jari. Click saja dapat tau apa yg dicari..nahi nahi nahi.. bukan begini.

So dengan informasi yg sedikit aku pergi ke negara yg tak pernah aku kunjungi. Baju yg ku pakai pun bukan baju yg sesuai dlm cuaca yg aku akan tempohi. Jadi dalam kapalterbang lagi aku dah rasa sejuk menggigit jari bila perjalanan merentasi bumi.

Di Heathrow.... boleh pula kumpulan kami tak ternampak placard orang yg dtg jemput kami. Maka mundar mandirlah kami nak keluar dari situ. Hingga beberapa jam baru bertemu mereka yg cari kami dan perjalanan diteruskan ke Edinburgh... tempat kami berkursus.

This foggy morning in Perlis,reminds me of that autumn in the UK. Daun2 berguguran,pokok2 bogel.langit suram,hujan dan sejuk membaham tubuh..

This foggy morning too made me think of my years of growing up in that small town of Kulim,Kedah. Sometimes it was so cold that the well water was so icy and bathing in the early morning was a torture. And at times the coconut oil in the bottles went frozen. A rare sight these days in Perlis.

This foggy morning too made me think of my children...rindu depa.
Yesterday I made a call to one of them.
Mak masak apa?
Sedaaapnya.. he answered when I told him the menu.
Ambik cuti,balik sini . Boleh mama masak apa yg hang suka..
Cucuq milo, sambal tumis ayam, .... eh eh apa lagi ya.
Today, I intend to steam that siakap. Simple quick and yummy. Kita masak kita makan sendiri,

Thats all folks yg mengikuti tulisan aku yg bodoh bodoh cerdik ni...hihi.
Bye. Love you all.


1 comment:

  1. Memang ya cik Son... Kenangan tu terlalu indah untuk dikenang. Kekadang bau tanah yang disimbah hujan pun mampu terbangkan kita kezaman silam.

    ReplyDelete