Monday, November 13, 2017

melentur buluh...little big shots


Melentur buluh...peribahasa yg selalunya ditujukan kepada pendidikan anak anak. Dari rebungnya . tertanya tanya cikson how to.Buat gulai rebung memang sedap kalau dengan daging dan kena
ramuannya.
Di hadapan dan belakang rumah ada rumpunan buluh. Diseberang jalan dalam semak juga ada buluh. Selalunya rumpun buluh ni jadi tempat alif wau lam sioq dok beranak pinak. Sehari yang lalu gempar RBL bila seekor dok melawat kawasan ditepi rumah wan. JPAM dihubungi untuk menolong menangkap pelawat yang tidak dikehendaki itu.


budak tecik dua tahun

Semalam terhibur hati bila anakanda menghantar clip si abam fahim menyebut coconut kokomat. Tak mau dia membetulkan sebutan walau diajar ibunya. Gelihati tengok dia dengan bersahaja masih menyebut kokomat berulangkali walau dibetulkan. Kokomat pun kokomatlah fahim . You win. haha.




Dalam bidang pendidikan awal kanak kanak, umur dua tahun  disebut terrible two.According to wikipedia:


Terrible twos may refer to: A child development stage which normally occurs around the age of two (but can start earlier) and consists of toddlers often saying no and throwing temper tantrums.

There's an article on this at this site which is worth reading kat SINI




cerita pa tu abam pahim...
Cerita P Ramlee dah menjangkau berapa generasi eh?
Dulu one of his makcik 's fav. masa  kecil.
Her fav words...nak cari kayu nak cari kayu..


kadang2 tak tercapai akal kita yg dewasa telatah dan akal them 2 years old.
But wait!
Theres more to come....
Did you hear of
Terrible Twos (x2). Terrifying Threes (x3). Fearsome Fours (x4). Fierce Fives (x5). Sour Sixes (x6). Sneaky Sevens (x7). Evil Eights (x8). Nasty Nines (x9).

so ibu ibu muda dan atuk nenek sekelian
Marilah sama2 kita menggali ilmu tentang melentur buluh dari rebung ini. Banyakkan membaca dan tonton rancangan sedemikian. Cara2 kita dibesarkan oleh ibu dan nenek2 kita dahulu mungkin perlu pembaharuan. Cabaran sekarang bukan macam zaman lima puluhan atau pun lapan puluhan..dengan teknologi yang berkembang,jenuh ligan.

Kadang kadang,anak anak setahun dua lebih advance dari kita nenek nenek yg ketinggalan zaman..
Tengok fahim handle atetnya mau ternganga sebulan. Tau saja apa yang nak cari dan nak tekan. Walhal,atuk nenek masih teraba raba mencari jalan. Sekian.

Thats all folks... bye. Have a nice day.

No comments:

Post a Comment