Tuesday, October 4, 2016

Aku dah kata....1

Riuh rendah dalam media . Berita utama tv dan surat kabar mau pun fb ,wassap dan seangkatannya.
Mereka separuh telanjang dan hanya berseluar dalam!
Seluar dalam?
Salahke....
Kalau dalam bilik mereka, telanjang pun tak salah kecuali mereka berdiri ditingkap untuk tatapan penghuni lain. Itu dinamakan flasher dan boleh dikenakan tindakan undang2.

Yang lagi salah adalah menjadikan bendera Malaysia sebagai seluar dalam. Kurang asam!
Mereka rakyat Australia datang untuk FI di Sepang. Kalau mereka berseluar dalam Australia itu lain cerita pula.

betul ka letaknya ?
Semenjak hari Merdeka dulu lagi,aku macam tidak berapa berkenan lihat bendera Malaysia dijadikan pakaian. Aku google tatacara pemakaian bendera ...boleh dan tak boleh nya.Dan ini yg aku jumpa...
Bendera tidak boleh dijadikan pakaian,hamparan atau perhiasan.Letaknya juga kena ambil perhatian.

bendera sebagai baju....boleh ka?

boleh ka diletak di mana mana?
Membaca etika bendera atau flag etiquette ada banyak boleh dan tak bolehnya. Ada peraturan yang perlu dihormati.

Bukan boleh hentam ikut suka saja. Dan bila lihat bendera dijadikan baju ,aku geleng kepala....
Mungkin budak budak Australia tu tengok ramai rakyat Malaysia pakai baju bendera kebangsaan ,mereka pun teringin nak ikut sama...
Aku dah kata ....nanti2 adalah yang buat spender pula bila lihat ghairahnya orang Malaysia buat bendera sebagai pakaian.
Anda bagaimana? suka ke tengok bendera kita digayakan beranika ragam?
Remembered that day I wore that scottish kilt skirt.
Tau tak orang Scotland tak suka foreingner pakai baju kebangsaan mereka.
Itu pakaian tradisi mereka...bendera lagilah..Mau tak balik negeri.


No comments:

Post a Comment