Tuesday, April 25, 2017

Jangan diharap buah di dahan, angin kuat jatuh bertaburan..


Sekarang di Perlis ni berita paling in tentulah tentang buah yg katanya tak boleh ditanam ditempat lain selain Perlis dan Perlis...Apalagi tentulah mempelam harumanis.
Katanya,hanya bumi dan cuaca Perlis saja serasi dengan kerenah buah maneh melecaih dan wangi ni. Kalau kat tempat lain,buah tu masam la agaknya.

Maka sana sini orang dok gembar gembur bab harganya yang setaraf tiket utk tonton opera. Sekilo ada yang menawarkan dengan harga 50 ringgit . Dan sekilo tu dapatlah 2,3 biji.

Dalam dalam dok gitu adalah yg dapat cium harga yg lebih menasabah. Setengah harga yg cikson sebut tadi. Maka beranganlah kita nak beli sekilo dua buat anak anak yg akan pulang hujung bulan nanti. Dok dah berkira sapa nak bagi dan berapa biji seorang sebagai buah tangan.Tapi angan tinggal angan sebab buah dengan harga tu dah habis orang tempah hingga akhir bulan......

Pokok harum manis tokwan pun adalah berbuah sedikit lebih dari tahun sudah. Tentu boleh merasa. Dan haritu ,toksaad pun bertungkus lumus membalut buah buah itu...Tapi sati pagi cikson jenguk luar jendela. Nampak dua biji sebesar genggaman dan berlabuh atas tanah. Dan siang tadi pun ada lagi sebiji. Rugi. Buah pelam cikli pun tak nampak boleh dimakan lagi.

Rasanya dan dalam firasat cikson,Bulan Ramadhan nanti turunlah harga buah buah ni. Selalu terjadi orang dah tak dak duit nak beli buah buahan kerana habis dilabur di PARAM.Silap silap harga jatuh menjunam. So kita tunggu bulan Jun kalau buah itu masih ada ....tengok bagaimana.

Itulah saja berita dari utara yang agak panas cuacanya.

No comments:

Post a Comment