Thursday, October 6, 2016

DIY...agar tahu mana pergi mu.

Hari Khamis hari DIY untuk blog ini.
Tergaru2 kepala apa nak di tuliskan kali ini
Sejak asyik saja kena jadi drebar ke sana sini
DIY pun dah tak berapa nak menjadi....

Namun , one struck my mind.

Selalu juga terfikir
Kemana ya setiap bulan engkau mengalir
Ke longkang sia sia atau lebih ke jalan yang berfaedah
Tidak ikut saja kemana nak redah.

Teringat masa masih bekerja
Kadang kadang macam macam jualan orang dok ajak kita
Mai lah beli rantai tangan ni...murah saja,boleh bayar buat instalmen pun tak apa
Set pinggan corelle,pyrex ni kalau cikson beli,gurantee tentu puas hati
Bila menjamu,tentu ternganga semua tetamu

Kadang kadang aku terjebak dengan pujuk rayu penjual
Tapi bila hujung bulan,aku yang terkial kial
Duit dah licin, perut keluarga perlu diisi
Duit yuran itu ini perlu diberesi
Mau tak garu kepala,berkelai laki bini

Tapi...aku ada juga catat mana perginya duit duit yang aku belanja
Kadang kadang rajin ,kadang kadang alpa
Dari situ aku tahu berapa banyak aku belanja
untuk kesinambungan hayat hidup atas dunia
Bila mati....itu bukan urusan kita

Oklah....nilah sneak preview apa yang cikson buat utk mengambil tahu
Mana perginya dia yg hanya seciput itu
masih old timer...buku catatan yg diguna

TNB....setahun nearly 3k ..banyak juga ya

Ni dah terlebih bayar....tak bayar bln ni pun tak apa.

Haha...mcm mununjuk pandai pun ada makcik ni
Mungkin kata anak muda
Haha.....

# manapergiduit
# ekonomikeluarga

No comments:

Post a Comment