Saturday, February 13, 2016

Nak tegheyak ke nak gelak....mcm2 ada.

Well...this last few weeks since cikli been sick,lots of thimgs happened.
The always takut tu and takut ni wifey of his had to take matters into her own hands.
How those things she left to cikli to settle had to be settled by her,herself.
Some left her near to tears,others had her howling with anger,tears and laughters.
So rojak was her life.

Well...kalau dulu cikson tak pi market,pasar malam or pasar tani.She is always a stay at home person. Nak jumpa dia mana mana pun mesti ada cikli sama.Sampai satu hari neighbour kata..
Amboi...depa happy loving coupke sunggoh.Tak mana ada cikson mesti ada cikli.
Betoi juga...cikson tak tau nak berkawan mawan.Kalau tak keluar anak beranak,terperaplah dia kat rumah.

So sekarang ,she had to move on her own until cikli is able to be with her.Pi kedai ,pi supermarket,pi bubuh minyak kereta...semua dia.
And yesterday she made a big move.
Signal di dusty blue baby yang cikten bagi tu dah timbul macam macam.Ada spanner.Ada pelita aladdin.
Ni...keta ni kena servis dah ni...dah berdesup lebih 1000 km.
Nanti anak anak balik suruhlah depa pi bawa servis...kata sorang bila cikson menetengahkan kegusarannya.
Dan bila anak anak balik,masa hanya utk cikli yang masih dirawat diwad.
Last last Chinese New Year...
Memandangkan nobody to tackle that problem,cikson turned to google.Dapatlah nombor talipon service center kat Kangaq ni...huihuihui.Nak tau apa berita dia dapat?
Mesin kami tak boleh servis iriz,kak...kata suara ditalian.
Kak boleh pi kat Aloq staq...
Oooi kangag pun aku teraba2 nak bawa kereta,nak suruh aku pi aloq setaq? Langsung cikson ketaq.
Kak,bila timbul spanner kalau tak servis,lama2 keta boleh breakdown. Enjin mati tgh jalan.Kata depa kat Kangaq.
Hmmm...pikiaq pi pikiaq mai,cikson kena ambil action.Tak boleh dah dok buat suggestion,explanation and whatever ion lagi.
So pagi2 sebelum matahari terbit cikson pecut sorang2 pi sana.Whatever happens will happen.
Kalau aku mati,tanam. Kalau aku sakit,hantaq aku pi rumah sakit,kalau aku hilang repot polis!
Aku berhujah bila mereka menegah aku pi sorang sorang...hehe.
Driving the 100 km more or less,aku tergelak sendiri.
Haha...agaknya berbakul orang marah kat makcik bawa iriz yg dok terhenjut henjut.
Akhirnya sampai juga aku kat Proton Edar Jalan Gangsa.Dan kerana cikson buat booking utk pukul 8.00,jam 10 dah selesai urusan cikson.
Tanpa singgah mana2 walau Aeon Big dok seberang jalan,makcik perderas balik Kangaq. Cikli perlu rawatan diklinik.Mujuq adik dia tolong bawa.
Itulah....necessity is the mom of determination.Cikson ber falasafah.Do it whatever it takes. Jangan dok mengharap sangat belas ihsan...
I didnt cry .But when I read a blog of a girl who was deeply depressed I cried buckets..
Cam tu pula.....
Macam2 ada la cikson.


2 comments:

  1. Asalam, I mmenyinggah sbb very celaru otak..nak ikut cakap anak atau nk dgo nasihat Prof! Kat rumah kang dia buat hal pasal suruh balik..har juga.
    Reading your berani `come what may' still tak bagi me solution.
    I am the only other driver, tak sehat juga but gagahkan diri kerana anak tunggal ayah 4cucu sangat memerlukan (sedangkan) he has been very hurtful since I fell out with his spouse. Nak jadi refree, now raselah!
    Point of no return..Bless you, and your new found resolve!
    Doakan cikli sehat seula secepat mungkin!
    BarakaAllah, wassalam.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Cikgu...

    membaca catatan ini, membuatkan saya terfikir sendiri apa akan jadi bila En Suami tiba-tiba tak boleh membawa kenderaan dan anak-anak tiada di sisi. Selama ini kami berdua ke sana sini, sampaikan lesen memandu dah mati pun tak saya perbaharui...

    ReplyDelete