Monday, June 17, 2013

Asai ada....makan apa sajalah pakhang oooi

Been postponing on going to the stores ,jadi ketandusanlah segala barang basah dalam simpanan.Jadi bila nak masak adalah saja yang kekurangan.....

Ha ni masa tgh bulan gelap,pak ngah balik penuh tangkapan maka juadah pun sakan.Gulai ikan cikli punya kegemaran .Ada sayur,ikan goreng ,sambal belacan.....ha dah rasa macam dok dalam surga idaman.

gulai kakchon
Bila bulan cerah sedikit,hasil pun kurang.....tengok petiais tak berapa nak berisi.Ada mee ,ada sotong .....ni pun boleh jadi.Maka terhasillah mee goreng sotong ,ayam udang .Cikli makan tak berbunyi.Tambah pula tu berkali kali.Esok pagi tanya lagi.....mee semalam masih berbaki ?

mee udang sotong ayam kakchon
Bila bulan bertambah cerah....hasil tangkapan menjadi payah...maka masakan pun perlu diolah.Yang kurang ramuan....jangan berbalah...Makan sajalah kerana itu rezeki Allah.Bihun goreng kakchon sediakan beramuan udang kering jadi pilihan...
bihun goreng kakchon
Bila bulan terang benderang,ikan dilaut menghilang diri....tangkapan nelayan pun payah nak cari...Apa ikhtiar nak teruskan hidup ini? Nasi goreng kicap pun jadilah cikli....asal tak mati

Asai ada....makan sajalah pakhang oooi....hehe.

4 comments:

  1. Syukur Alhamdulillah, masih ada rezeki untuk kita jamah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur...betul sangat.Walau tak mewah.

      Delete
  2. Replies
    1. hahaha juga...irama dan lagu berpisah tiadakan.

      Delete