Sunday, September 25, 2011

angkara kuah laksa

Tengah jari menari laju atas keyboard,

hehhhhhh……bau apa tu?

Cepat.Tangkas.Bingkas. Zupp. Dapur ku tuju.

Masyaallah…..

 

Peristiwa ini mengingatkanku pada satu episod raya.

Kejadian: Kambing golek kah?

Tempat : Bandar Seri PuteriSP

Masa : petang satu Syawal

 

Sebaik melangkah ke laman rumah,terbau sesuatu di bakar.

Hai tuan rumah  dok BBQ ya. Ya beda bedu..….Kami datang nak menjamu….becok saja aku membuat telahan.

 

Tapi bau itu lebih menyengat bila ke dalam rumah.Tuan rumah tidak pula berbbq atau masak apa apa.

Habis ruang di cari.Atas bawah.Kiri kanan .Dalam bilik air.Luar bilik air.

Semua soket diperiksa dan cemas juga kami rasa.

 

Ada macam bau tulang kena bakar.Ada macam sekerap getah.

Akhirnya misteri nusantara terjawab sudah.Selepas habis rumah kami redah.

 

image googled image

 

Semua angkara kuah laksa!

Masa keluar paginya,kuah dihangatkan untuk jamuan open house malamnya.Hingga ke petang baru tuan rumah balik ke rumah.Apa tidak semua ruang sudah dipenuhi asap.Seperiuk kuah laksa dah kering kontang.Malah sikit saja lagi api mungkin marak.

Rumah semi D sebelah punya kisah!

Kami yang keluh kesah.

Mujur tak terbakar.Alhamdullilah.

8 comments:

  1. SALAM SYAWAL,
    BERSYUKUR TAK BERLAKU KEBAKARAN

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, tiada kejadian tidak diingini terjadi.

    ReplyDelete
  3. LF
    Salam Syawal.Alhamdullilah.Mujur tuan rumah sempat balik sebelum apa apa terjadi.Syukur.

    ReplyDelete
  4. Kacik,
    Itulah.kalaulah mereka tak balik petang tu...tak tahulah apa yang jadi.Tapi rumah mereka dah penuh asap dan dinding pun dah jadi hitam.Seriau tengok.

    ReplyDelete
  5. Mamason,
    In Australia, it's compulsory to install smoke detectors in homes. Maybe you should consider getting one. Oh, the neighbour too. purrr...meow!

    ReplyDelete
  6. Cikgu..
    Kisah periuk hangus sebab kuah laksa pun pernah saya alami...
    Berkejar nak ambil anak sekolah, kuah laksa atas dapur... Mujur kering di periuk tak membakar rumah...
    Syukur...

    ReplyDelete
  7. CFS,
    Ya,definitely.Tapikan kat sini ...tak pula jadi compulsory.Itu yang memasing buat derk saja.Bila dah kena baru nak gigit jari...

    ReplyDelete