Sunday, April 28, 2019

Hujan pagi pagi..

Ahad... pagi dimana kebanyakan orang masih di katil lagi.
Hujan pula pagi ini.
Ingat matahari akan menyinari
Terbantut urusan basuh baju kami....

Oh well..thats not the point of my say today.
Let the day be...rain or shine,let it be, let it be.
Embrace all the moments still endowed to me...breathing freely.

Melintasi pintu gelongsor ditepi rumah, aku terpandang dua tubuh berekor panjang . Hai..awai no hampa mai haghi ni.
So ke dapur cikson pergi dan 2 ketul ayam dicari. Rezeki mereka.
Sedang memberi makan Bu dan Nyet ,terpandang pula susuk tubuh berkaki dua dalam parit. Kuyup basah badannya ditimpa hujan. Pelik... apa dibuatnya berkubang dalam air longkang tu.
Dengan hujan menitik muka, cikson keluar. Periksa kenapa dia begitu.
Ehh.. rupanya dia si ibu yang sedang melindungi anak kecil dia yg terjatuh dalam longkang yg berair.
Aduh...bagaimana ? Nak tolong ke tidak. Mau dia menyembur muka ku bagaimana ya? Aku bermonolog.Ibu dengan anak kecil mmg cenge.
Ah... biasa saja. Sakit kena paruhnya hanya sementara.
Perlahan2 aku hampiri dia.
Aku angkat badannya. Dia tidak meronta, marah pun tidak.
Masukkan dia kembali dalam sangkar yang ditumpanginya.
Anak kecil dia halus sangat. Menciap ciap dia. Lantas, perlahan2 with tender loving touch, I scooped him into my palm. Cepat2 aku satukan badan basah kuyup itu dengan ibunya. Mencicit cicit bunyinya.
Alhamdulillah. Mission accomplished. Safe and sound.

Ehhh..napa tak ambik gambaq . Tidak boleh viral. Haha...

Terkesan aku dengan ibu ayam beranak kecil yang sanggup berhujan,berendam air memayungi anak kecilnya. So much motherly sacrifice. There's so much to learn from it.
Si ibu dengan naluri keibuan sanggup berkorban buat anak2...

So much for this morning.Bye.


No comments:

Post a Comment