Monday, October 19, 2020

Nak senang cara senang....

 Tersentap seketika membaca, menonton, kisah tertangkapnya masterminds scam itu.
Apalagi kalau bukan tentang Macau Scam . Scam yang melibatkan jutaan ringgit . Yang discam atau ditipu pula orang2 pencen kebanyakannya. Hilang ratus ribu wang pampasan pencen atau EPF mereka. Naya.

Seingat akulah, scam menyecam ni dah lama dah. Masa aku mula mula bekerja, aku nyaris jadi mangsa tipu penjualan tanah. Beria ia lah kami teringin nak memiliki tanah sendiri. Maka wang simpanan pun dikeluarkan. Rupanya si penjual atau agen tu kaki putar alam. Ada ka satu lot tanah tu dijual kepada ramai orang. Kalau dibahagikan mau dapat beberapa kaki persegi sorang. Tak kan Naya .

Bila meletup skim cepat kaya Labu Peram ke apa tah, Pak Man Telo, Skim 350 cikson dah lebih cerdik sedikit. Dah lebih waspada. Tak terikut ikut nak cepat kaya. Malah sentiasa beri nasihat pada mereka yang beria ia . Jadi bila skim itu kecundang, aku hanya dapat kesian mereka yang terkesan. Ya lah masa orang beri nasihat, kau orang ketawakan. Kata aku bodoh tak pandai ambil peluang.

Advance betul sekarang modus operandi musang musang scam ni. Pandai betul berlakun. Ada yang dapat panggilan konon nya dari IPD Kuantan, Bukit Aman dan macam2 lagi. Dan ada yang macam kena pukau , terikut dengan arahan mereka. Mujur cepat tersedar. 
Juga misteri sejumlah wang yang tak terkira banyaknya juga sampai kini jadi tanda tanya. Betul ke auta?

Senangnya mereka cari wang. Belanja pun macam wang itu tak akan pernah berkurang. Sedangkan kita berkira walau sekupang. Takut nak belanja tak ketahuan.

Satu yang aku ingin tanyakan. Tak takutkah makan duit dari sumber haram? Memberi makan keluarga dari hasil penipuan. Tak takutkah mereka akan doa orang yang dianiaya? Mana tahu orang yang dianiayakan itu berdoa semoga penipunya dapat balasan hingga ke anak cucu? 

Rasuah satu hal. Penipuan atau scam pun lagi satu hal. Nak senang cara senang......

Thats all folks. Be careful always.Bye.



No comments:

Post a Comment