Tuesday, July 14, 2020

bagai my bus

Setiap hari nampak dia menderu laju. Beberapa kali sehari. Panjang dia dari biasa. Namun bila ku amati,muatannya selalu kosong. Itulah bas My Bus yang tanpa fail akan melintas tingkapku selang beberapa jam sekali.

Bas panjang ,muatan kosong.
Untungkah?
Macamana boleh beroperasi kalau kurang penumpang?

Soalan itu selalu bermain difikiranku. Tapi aku tak mendalami isu itu,hanya biar ia berlalu.

Situasi kedai pun macam tu. Nampak berderet kedai yang bernama S***m. Penuh sarat dia dengan perabot. Namun jarang aku tengok ada pengunjungnya. Mungkin pengunjung datang masa aku tiada disitu. Kata hati...

Melepasi restauran dengan penyambut tetamu dimuka pintu selalu juga masa di ibu kota. Restoran hebat tetapi dalamnya kosong. Tiada pengunjung. Tiada tetamu. Masa aku melintas lah. Lepas tu aku tak tahu.

Suasana kosong dipremis perniagaan tanpa pelanggan, membuat aku throwback masa aku membantu ayahku berjualan. Orang penuh padang, namun tiada pelanggan yang datang makan. Malam itu kami balik dengan jualan yang banyak berbaki. Jatuh airmataku... kenapa rezeki hari itu susah sangat. Ini masa aku budak2 lagi . Masa anak2 lain enak dirumah, aku sering disuruh membantu ayah. Aku sudah kenal apa itu susahnya berniaga. Ada masa rezeki murah, ada masa ditolak mentah2.

Khabar tentang ahli keluarga kehilangan kerja, dikurangkan gaji dan tidak berupaya berniaga masa ini sampai ke telinga. Kesian benar. Ada yang berkeluarga. Ada komitmen setiap bulan yang perlu dilangsai. Bagaimana ya? Nak melunasi itu semua.
Setiap masa,aku panjatkan doa semoga ahli keluarga ku aman2 saja dalam menghadapi pancaroba. Bimbang aku.Keadaan sekarang memang mendugakan.

Semalam Parlimen bermesyuarat kembali.... adalah bahan utk tonton ditv. Gelagat ahli2 yang dilantik berlagak ranggi. Kadang2 buat aku terfikir... buat apa ya diajar sopan santun disekolah sedangkan pemimpin yang diamanahkan kita pun lagak mengelahkan gangster estet.
Haa... kalau tak percaya,bukalah tv yg ada siarannya...

Khabarnya juga CCP sedang dilanda malapetaka... kali ini banjir besar pula. Adalah sikit sikit berita dalam CNA. Kononnya empangan gergasi yang dibuatnya sedang menghadapi ancaman runtuh. Just imagine the catastrophe if that really happens.

Ehh..banyak pula yang ku kalut pagi ini. Macam my Bus. Yong sana yong sini. Tapi kosong.

Thats all folks my rambling this morning. Stay safe always. Love you.

2 comments:

  1. ye semoga semakin baik ekonomi negara. keadaan ekonomi rumah ammi pun agak terjejas..we are sustaining and surviving with what we have saved. Alhamdulillah masih mampu untuk makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SA,
      Kalau masih boleh bertahan,itu dah baikkan. Cikson pun amat berhati hati berbelanja.

      Delete