Saturday, February 29, 2020

Ntahlaaa labuuu.

Saya tahu asal saya. Dan itu sesuatu yang tidak pernah saya lupa...Bernie.
Bernie? WHO is Bernie?
Kalau anda mengikuti CNN, American in politics.anda kenal dia. Ucapannya.
"Bila saya menulis tentang susah payah hidup saya,bukan utk memalukan keluarga saya. Tetapi utk memberi pengajaran?kepada mereka yang susah tidak semestinya sentiasa susah. Sejarah hidup kita mungkin jadi pedoman berguna utk anak cucu kita. Atau kepada anak didik kita,orang yang kita diamanahkan memimpin."
Satu hari bila anak didik tak menunjukkan kesungguhan belajar, saya cerita susah payah hidup saya.Dia kena menolong ayahnya berniaga malam hari. Saya juga begitu. Tapi saya buat homework dan ulangkaji pelajaran dijalanan.Bawah sinar lampu jalan.Waktu senggang,saya baca novel novel yg dipinjam.Kalau disusuri library sekolah, nama saya mesti peminjam buku terbanyak masa itu.In English lagi...
Apa kan nak malu kisah hidup yg susah. Am proud of it.As Bernie was proud of his.
Tapi kebanyakan kita, sejarah hdup susah bagai kudis dikepala. Malu nak mengaku. Jadi bungkuskan dia dgn tudung bawal berharga....
Life is not about where you were born and raised. Its about what you have become.
Not necessarily rich and famous.But an ordinary,law abiding citizen .Is more than an achievement.
Once a teacher always a teacher.
Hidup ini satu perjalanan. Bertuah kita kalau jalan yang dilalui ditar dengan sempurna, tiada potholes, tiada pemandu mabuk. Lebih bertuah kalau jalan di bentang permaidani merah. Bunga manggar menanti dihujung jalan.
Bagi saya perjalanan hidup kalau boleh memberi rangsangan dan contoh yang baik, tidak perlu malu utk diperkatakan. Lainlah kalau rahsia yg mencemar tujuh keturunan. Usahlah kita sendiri membuka pekungnya. Kan itu kerja bodoh..
Perenggan2 diatas ditulis lama dah. Ntah kenapa diperam.
Back to today.... As the nation was gripped with whats happening ......I pressed the publish button.
Dalam gusar mengikuti perkembangan Covid 19 ,aku ,seperti kebanyakan rakyat Msia menjadi gusar dengan perkembangan politik flip flop terkini. Aduhai....
Ntahlaaaa labuuu...tunggu dan lihat sajalah buat masa ini.

*Ntahlah labuuu... kenapa blogger jadi tak ketahuan begini....lain yg kita draft,lain pula dipublishnya.Space di draft nampak ok.bila dipublish..nah berlongkang longkang.
Dah kena sawan ke?
Tak taulah... semua tak menjadi..

No comments:

Post a Comment