Tuesday, June 25, 2019

Just as it is....


Entah kali ke berapa rasa harga diri kita dimain mainkan.
Malu terasa.
Aku ingat topik ini dah basi.
Rupanya ......terus dimainkan lagi dan lagi
Hingga tenggelam berita, cerita lain yang lebih memerlukan konsentrasi.
Prior 1998, perkataan jijik itu tidak didendangkan akhbar dan peti bodoh bersuara itu.
Ibu2 cepat menjengil mata kalau anak2 menuturkan di depannya. Mungkin juga cilikan mulut yg celupar.

Namun ,zaman berubah.
Semasa mengajar, aku terpaksa berhati2 meminta murid membawa akhbar ke sekolah utk bahan pengajaran dan pembelajaran. Silap2,headline akhbar hari tu terpampang perkataan itu. L****. That 5 letter word.
Aku masih ingat satu akhbar siap menerangkan secara terperinci makna dan caranya...disgusting.

Maka start dari 1998,dunia Melayu dimomokkan dengan cerita ini sambung bersambung,siri bersiri.
Yang aku nampak perjalanan undang2 mejengkilkan,sama macam perkataan itu. Ada sampai tak masuk akal...alahai.
Maka aku lebih membaca akhbar Bahasa Inggeris dari Melayu.

Oh no.... aku ingat zaman itu dah lepas. Rupanya ada lagi. Versi baru pula.
Dan sebagai pendidik ( bekas) aku terfikir.... bagaimana pula impaknya pada minda anak2 muda. Sekarang ni, semua dihujung jari. Senang lenang melayari.

Hari ini ....500 sekolah @ PG diarah direhatkan. Shuttered down. Hingga baju yg dipakai mangsa di minta dilupuskan. What? What am I reading. Hope its just fake news.The severity of the calamity was astounding.

Risau aku .

Macam2 sekarang


Thats all folks. Take care.Bye.

No comments:

Post a Comment