Sunday, July 22, 2018

Apa lagi...?

Buka saja fb, berita ttg seorang lagi kisah malang anak kecil menerpa perhatian. Ya Allah, sedihnya.
Baru saja dikejutkan dengan kejadian malang adik Rayyan ,seorang lagi anak terlibat sama. Kecuaian  penjaga. Jatuh katil dan buaian sinonim dgn bayi bayi kita.

Satu hari aku ke kedai makan. Mataku terpandang buaian di ruang penyediaan makanan. Ligat berhayun turun naik. Aku yang lihat pun sama naik pening . Turun naik,turun naik tanpa henti dan laju pada pandangan aku. Bayi kecil dalam buaian itu terhangguk hangguk bersama iringin hanggukan buai eletrik itu.

Anak sapa tu? Aku menyapa.
Anak kak tu,yg tgh masak tu.
Comel nooo. Tapi lajulah buai tu. Kesian anak. Aku beri pendapat yang tak diminta pun.
Ahh ahh..laju la. Kata si tukang masak yg beralih muka memandang ku.
Nak buat macamana, tak bubuh buai dia nangis.

Aku menarik nafas dalam. Nak bercerita panjang pros and cons tak kena masa. Apa apa pun aku dah bersuara.

Pagi ini aku terharu membaca satu lagi kisah sedih menimpa anak kecil. Kali ini tali bidai pula. Ibu yang sedang solat dan anak pula sedang bermain sendirian. Terbelit tali bidai dan pengikat langsir pernah terjadi sebelum ini.

Membesarkan 4 anak yang lasak masa muda, ada ada saja. Kemungkinan kemungkinan dijauhi seberapa yg terdaya. Namun kejadian tak diingini ada juga. Terhantuk kepala,terjatuh,tersembam semua nya.

Pesan ku pada ibu ibu dan ayah ayah muda.
Lihat sekeliling rumah anda.
Zoom pada kemungkinan kemungkinan bahaya buat anak2 yg lasak ,curious meneroka.
Sudut, gadget,perabot tingkap ternganga
Adakah mereka mengundang bahaya.
Lantai bilik air yang licin,suis eletrik yg letaknya dibawah meja. Kerusi meja dibalkoni.
Semua boleh jadi punca anda menangis tak terkata.
Beringat saja tak jadi apa. Ambil action utk basmi kemungkinan kemungkinana nya.

Apa lagi?
Rajin2 anda mencari. Jangan bertapi tapi. Atau nanti satni.

Alfatihah .



No comments:

Post a Comment