Saturday, February 17, 2018

SEpi itu indah ada masanya...


Silence is golden...kata matsaleh.
Berdiam itu emas...translate cara makcik.

Well...sometimes I agree,sometimes not.

Dan minggu cuti ini sepi saja sekitar perumahan kami. Anak2 cucu tidak kembali dan yang ingin kembali pun entah bila akan kemari.

Sesekali terdengar bunyi burung berkicau. Dua kali dua kala enjin kenderaan mengaum pergi.

Terbaca berita sahabat yang pergi buat selamanya. Alfatihah.

Actually I have this tendency to be silent. Mungkin kesan semasa pembesaran dulu. Di zaman kami,anak anak disuruh disappear dalam masa masa tertentu. Bila ada tetamu. Jangan ingat nak bersidai join conversation orang2 lebih dewasa. Mau tt ketap bibiaq..
Masa makayah dok bersembang... anak2  kena diam. Tak payah dok menyampuk kalau tak mau sengguk.

Dan bila orang lebih muda beri pendapat, orang lebih tua akan beri kata dua..
Kami makan garam lebih dulu dari kamu. Kamu mana tau!

Sepi juga mungkin akibat selalu terkena. Bila bersuara atau bercerita,ada2 saja disalah erti. Dikongsi fattchoykan seluruh negeri.Dengan nada begini...
Hey ni bukan saya kata,tapi kakchon,cikson,maklong,makngah kata...

So ada ketika aku terpinga pinga bila orang buang pandang dari kita . Bila dok tak dok orang kata kita mengata... I hate those manipulative people who like to coin others . To appear innocent , they like to say that it was not they who said . Haha... susah nak fahamkan...

And do not be surprised... gender does not play a rule in mongering business. It seems to thrive regardless of gender.

It was also I like to overthink.. eh pasai apa aku cakap macam tu ya. Well sometimes I was blunt. Lepas tu mulalah dok pikiaq aaaaaawatlah aku cakap macam tu..Awatlah aku tak selotape saja mulut.

This afternoon,aku nak ke majlis kenduri bekas anak murid. Hehe..bukan dia yg kahwin..tapi anaknya. Dok pikiaq juga..janganlah aku terlebih cakap..Jenuh nak kelepiaq.

So... sometimes its better to remain silent...dosa tak buat ,orang pun tak ambik hati.
But sometimes I dont care... Tak kata pun depa kata kita kata...

hihi...

Thats all folks.
Eh,... bau apa hangit kat dapur.
Got to go and check. Bye..


4 comments:

  1. Assalamualaikum, mungkin begitulah untuk kita yang sudah masuk alam warga emas ni ya? Mak Long lebih suka menyepi diri kerana hati ini terlalu lembik mudah renyok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam maklong,
      Hati tissue kata org muda. Saya pun ambil pendekatan suka menyepi lebih lebih lagi kalau tahu hati senang dan mudah terguris. So..buat bodoh, buat pekak dan buat bisu ..baru tak ada issue.

      Delete
  2. Sepi itu Indah, Rasanya satu masa dulu2 ada novel atau filem Indonesia dengan jodol yang demikian. Saya remaja tua masa tu kut. Suka sangat lah dengan tajuk tu..jiwang time tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun hantu novel novel yg jiwa jiwang juga masa muda muda. Hero mesti tall dark and handsome. Novel novel omputih jadi pilihan saya. Tapi ada jugalah baca novel BM.

      Delete