Thursday, September 14, 2017

DIY...bila bil air melambung ke awan, mesti ada tempat yg kebocoran


Sedang aku memandu iriz ,aku terpandang ayah cikli aka my FIL mengambil surat dari peti surat.
Aku turunkan tingkap dan ayah menghulurkan bil air bulan ini.

Aku mencapai kacamata dan merenung angka angka dibil tersebut.
Betullah bil air rumah kami.
Tapi... eh kenapa jadi sampai beratus ni.
Mustahil!
Selalu hanya dalam anggaran 20 hingga 30 saja.
Cheee Sin..

Aku teruskan juga perjalanan tapi otak mula ligat menerawang.
Eh .. apa hal bil air naik bulan ni.
Mulalah buat assumptions..
Lupa tutup air kot.
Air tandas tak berhenti keluar ni.
Paip pecah kot.....adalah antara andaian andaian itu.

meter air ku buka penutupnya...

Balik dari klinik,pump air di tutup.Operasi basuh membasuh di put on hold.

Hari kedua,balik dari klinik,cikli ternampak air membusar keluar dari bawah tayar kereta nya. Dah sebulan lebih kereta tu tak kemana mana. Berkabung seperti tuannya.

Pak din tukang paip dipanggil. At five dia dtg betulkan paip yang bocor. Cikson tak ada kepakaran nak betulkan paip bocor tapi bila lihat dia lakukan macam boleh sendiri saja. Tapi kena ada kelengkapanlah. Forget it... cikdin hanya kenakan 20 utk baiki 2 tempat yg bocor.

Baru lega...
laju saja dia ....

Hmmm ni lah bil bil air RBL utk dijadikan bandingan...
Mau ribu ribuan jadinya kalau aku tak ambil tindakan
Hadooi....bukan orang sakit saja yang perlu perhatian
Segala makneka tokneka hal perlu aku lakukan....
bacaan selalu

lihat.... brapa ratus persen dia meningkat.. penat penat..
Peringatan utk diri..
Bila lihat air dipaip bercampur lumpur,itu tanda ada tanah dah masuk dalam paip air. Tanda adanya kebocoran dimana mana.
Kalau ada tempat kering bertukar jadi danau tasik ..cepat cepat ambil tindakan. Jangan dok berlengah lengah.
Dah menggunung bil begini,baru sedar diri.
Bil bil air dan api boleh saja bayar on line..

Hai... entahlah labu.
Thats all folks. Bye. Pengalaman jadikan pelajaran.

No comments:

Post a Comment