Monday, June 5, 2017

Masak apa kita harini ya?


Dah hari kesebelas ya puasa kita kali ni. Terasa cepat sunggoh. Dan bila dah banyak hari berpuasa mulalah siibu dan isteri kerut dahi memikirkan apa lagi yang boleh dijamu pada keluarga utk berbuka.

Macam cikson,walau dua mulut saja nak jamah masakan ,tapi utk memasak kdg2 kekeringan idea dah. Nak beli di PARAM....hmm dah berapa kali tak kena citarasa . Satu hari cikli beli sup daging..Adoi daging keras,garam tak rasa. Cucur keria yang dibeli juga keras kejung dan tidak rasa ubinya.
Untuk mencari idea,posting lama2 cikson belek. Mencari mana2 masakan yang belum dibuat.
Ini kot rasanya yang boleh dicuba.
qasidah

bubur pulut hitam

rebus asam ikan.



 Bangun pagi tadi cikson hairan kenapa kurang kenderaan di jalan depan rumah. Rupanya sekolah masih bercuti pertengahan penggal. Itulah bila dah pencen, takwim sekolah pun dah tak ambil peduli. Rasa rugi juga .Ingat cuti sekolah seminggu. Rupanya dua. Kalau tidak boleh juga ber ets ke KL jumpa Pohim.

Semalam cikson masak gulai udang tumis darat berikan kering. Resepi ilham dari buku masakan vintage yg selalu jadi rujukan masa muda muda dulu. Gu dengan kentang dan kacang sepat? ( tak kenal pula kacang apa tapi datangnya dari Cameron. Bolehlah tahan juga rasanya. Habis seperiuk .

gulai udang cikson style.

Petang ni apa pula nak dimasak belum di fikir lagi. Rasa rasa macam nak tutup dapur dan pergi kat Kuala berbuka dengan ikan bakar pula...

dah lama tak makan niiii. Jomm.
Thats all folks. Selamat berpuasa.

4 comments:

  1. Alahai sedapnya tengok gambar je dh terliur

    ReplyDelete
  2. Mak Long berkenan gulai ikan masak asam dan bubur pulut hitam cikson. Berpuasa di rantau negara orang jauh berbeza dari negara sendiri. Nak kena rajin ke dapur walau pun masak cara cincai-cincai hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu maklong. Masa pi Scotland sat pun dah rindu sambal belacan. Mkn kat cafeteria,macam nak mengalir airmata. Tak lalu. Semua tawaq hebiaq. Tentu maklong rindu makanan Msia.

      Delete