Monday, April 3, 2017

Its sunny Monday today..Good day teachers.

After so many days of gloomy sky,the sun is here again.
I found this blog on fb and would like to share . And here I go again testing my prowress in translating.


The Elephant In The (Staff) Room - Why We Need To Talk About Teacher Well being.
googled pic
 "Adalah sesuatu yang mustahil utk kita menyokong perkembangan sosial dan emosi pelajar tanpa menghirau kesihatan emosi kita sebagai guru.

Sesiapa yang telah bekerja di sekolah atau sesiapa yang mengenali seorang guru ,tahu guru selalu penat,stress dan hala tuju jadi kabur sehingga cuti sekolah yang akan datang.Kajian mendapati kerja yang bertimbun, pemantauan dan akauntabiliti  yang tinggi , ragam perangai murid yang berbagai, polisi pendidikan yang sering bertukar tukar , peraturan dan kebudayaan sekolah yang toksid adalah antara rencah yang menyumbang kepada merosotnya kesihatan emosi guru.

Jadi adalah sesuatu yang perlu disegerakan semua mengambil berat akan hal seriousnya kestabilan emosi guru. Perangkaan yang menggusarkan mengaitkan  emosi guru  dengan kerja mereka dan tentulah menyumbang kepada kehadiran bekerja, staff berhenti atau minta ditukarkan utk sesuatu sekolah khasnya dan profession guru amnya. "

Artikel yang penuh boleh baca kat SINI

perencah stress
Well... setakat tu saja effort cikson kali ni. Mengalih bahasa bukan kerja yang mudah rupanya buat seorang yang dah pencen rupanya. Urat urat medulla oblangata tak berapa nak berhubung dengan aktif akhir akhir ini. 
Coming back to my experiences as a teacher, Its suffice to say I started as a reluctant teacher but ended up being as satisfied as I could. It did take me time to savour the sweetness that teaching fraternity could offer. Being a few words personality, I could never imagine myself being a person who could talk in front of others. Huh... I ended being a teacher for teachers, supervisor and leader in my teaching career that spanned nearly 4 decades. And I had to give speeches in front of the king, the mb the teachers,parents etc etc. Teaching teachers young and old as well. Just cant imagine that..a shy personality couldnt be shy anymore.

I love teaching students and kerja kerja berkaitan bilik darjah. Semasa menyambung kembali mengajar lepas bersara,cikson seronok mengajar anak anak . Tapi hambatan tugas tugas lain rasa menghambarkan kesronokan itu. Dengan pemantauan pemantaun yg berbagai arah. Wei.. parah. Terus cikson berhenti dan berkurung di rumah..haha.
 Haha tak dapat lupa wajah supervisor dari JPN  tu...masa tu tgh menggila fail fail dan kertas sebagai eviden. Juga sistem markah on line juga. Kerja tak apa tapi sistem yg menggila.Juga bila sekolah tak dapat hantar peserta ke pertandingan... cikson kena hantar surat tunjuk sebab. Imagine sekolah yang ada 20 orang murid kena masuk pertandingan yg sama dengan sekolah yg ada 200 murid.


  Sekarang gah pula dengan abad 21 punya stuff. Abad 21 itu dan abad 21 ini. Hantar report itu ini . Guru2 jangan marah pentadbir tau kerana dulu masa mesyuarat di jabatan, sekolah yang tak hantar nama naik di screen. Mau sepuloh kali naik,tersipu sipulah malu GB itu. Itu yang bila balik sekolah naik hantu. Semua kena bamboo..Alhamdulilah cikson bukanlah GB itu. Anak buah cikson banyak membantu.

Well... hari ni tak memasak. Cuti dari dapur. Rindu pula kat makcik kantin. Bye. Have a happy teaching day teachers.

no stress nooooooooooooooo.



2 comments:

  1. Mengajar bukanlah satu profession yang banyak mempunyai waktu senggang. Kak Ipaq saya salah sorangnya. Habis sekolah petang, ada kelas tambahan yang harus diuruskan. Kemudian ada lagi ko-kurikulum. Ingat nak berehat dihujung minggu bersama keluarga, ada pulak projek dengan persatuan beruniform...waaa.....banyak betul tugasan yang menunggu! Makanya saya amat hormat kepada guru-guru yang tak pernah mengenal lelah...tq cikgu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uncle,
      Betul tu..hanya cikgu dan mereka yg hidup bersama cikgu kenal akan tgjawab guru. Tak menentu. Ada satu masa saya kerja sebulan nonstop. Last last tersadung nampak awan.

      Delete