Monday, April 10, 2017

21 st century ...classroom and teaching. Apa tu?


Going over the blogs that cater for education I came across many times the term 21 st Century . There is the 21 st Century classrooms which were featured. Masa cikson dalam alam pendidikan, tak pun sibuk dengan 21 st century itu ini. Yang paling tersemat difikiran adalah sistem file mengfile. Jenuh cikgu cikgu dikerah buat file,simpan file ,update file. Takat file panatia tu memang sangat dititikberatkan dari dulu lagi tapi masa tu fail setiap budak dalam kelas ,setiap matapelajaran kena up to date. Setiap lawatan nazir dan PPD atau JPN tak lari dari menanya,memeriksa fail fail itu. Ha... sekolah kena siap bilik pula nak letak fail fail itu. Kalau ada 1000 orang murid bayangkan. Dan fail tu bukan paper file tau. Fail hard cover yg tebal. I was telling myself what nonsense was this.
Betul pun tak lama lepas tu keluar lah statement yang kementerian tak minta pun sekolah buat macam tu. In other word sekolahlah yang tergedik gedik nak buat... ambik kau. Kesian cikgu yang bersengkang mata menyiapkan fail fail tu. I dont know now whether sekolah sekolah masih dok sibuk buat fail fail murid tu.

Begitu juga sistem peperiksaan . Sibuk masa tu dok on line , Memasukkan markah murid dalam sistem. Cikson pun terlibat berjaga malam sampai pagi just nak key in markah. La ni tak tau lah apa perkembangan tentang sistem itu. Dah gantung tak bertali atau dah mati.

As a former educator, ada yg baik tapi banyak yg memeningkan sebenarnya dalam sistem pendidikan kita. Oh ya...kat Amerika pun serupa. Baru terbaca rungutan guru disana yg mereka pun terbeban dengan nak sediakan repot itu repot ini.

Going back to the 20 first century classrooms, I applauded the pains that teachers went through setting up their classes. Tapi tu lah. Hehe.. jgn marah tau. Tak berkenan lah sikit bila cikgu decorate classrooms dengan warna terang bendengan menyilau mata. Lebih2 lagi dalam cuaca kita. Warna warna garang tu macam menganggu tau.Tambah tambah yang merelit merelap.

Itu warna... Yang pi sangkut semua toknenek alat mengajar buat apa. Yang dah berbulan habis diajar ada dan yang akan diajar 10 bulan lagi pun ada. Tak peningke kepela budak dok tengok benda tu lama lama. Mana concentration depa. Lagi satu yg bergantung,berpaku didinding semua hasil kerja guru atau yg dibeli. Ingat murid minat sangat ke nak baca .
Through my experience,murid lebih teruja bila hasil tangan mereka yang kita paparkan. Dan melalui lawatan disekolah sekolah luar negara yg cikson berpeluang lawati, mereka menitik berat hasil kerja murid untuk dipamerkan.

For me... in my opinion..21st century classrooms are classrooms spacious enough, dilengkapi dengan peralatan 21st century dan murid2 penuh adab dan sopan . Guru juga bersedia, mampu dan tidak terbeban dengan kerenah birokrasi yang bertukar tukar setiap kali tukar pak menteri. Kewangan dan peruntukan mencukupi.

Dalam mengajar murid murid ada beberapa episod yang kuat terakam dalam ingatan..
Membawa murid keluar darjah, menyelusuri tepi sungai dan menyuruh mereka melihat keliling. Lepas tu suruh mereka describe apa yang mereka lihat.
Teacher. look a bird.
Teacher...worm

Juga membawa murid keluar darjah hingga kepagar sekolah. Suruh mereka kira bilangan kenderaan yg lalu. Rupanya dari situ,banyak yg boleh diajar. Murid2 pun excited. Cikgu pun happy.

Baca big book bawah pokok. Berlakun adigan adigan dari situ..

Bawa murid keluar untuk cari shapes. Habis kereta cikgu murid buat rujukan.
Teacher tyres round.
Teacher.. this square.

Teaching English is lots of fun. Rindunya aku...



4 comments:

  1. Pendidikan zaman kita dahulu dengan sekarang sudah berubah. Zaman Mak Long dulu guru diberi kuasa penuh untuk mendidik anak bangsa. Guru mendidik tentang budi dan tengkah laku anak-anak dan boleh merotan bila perlu. Zaman sekarang pendidikan sudha jauh berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maklong. Sesungguhnya..masa merubah segalanya. Even pendidikan. Dulu boleh sekarang salah besar. Bagus bila ada kemajuan tapi jika ia membebankan... alahai . Kesian kat cikgu2,murid dan parents.

      Delete
  2. Wah, bertuahnya saya dpt mengenali cikgu melalui blog ini. Saya juga anak cikgu pencen. Saya tahu, cikgu2 ni semuanya ikhlas dan seronok mengajar. Terima kasih cikgu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pida,
      Pengalaman jadi cikgu selama 36 tahun macam2 dilalui. Ada seronok,ada sedih ada ngeri.Yg ngeri bila exam result keluar dan anak murid tak perform. Mau sedih berhari hari.

      Delete