Saturday, March 11, 2017

rumah sebelah rumah


Memenuhi undangan ke majlis Bacaan Yasin jiran sebelah lepas asar. Berjumpa dengan acikacik dan kakak adik yang mempunya hubungan kekeluargaan dan kejiranan dengan tuan rumah.

Melihat cikson,maka ramai yang bertanya siapa gerangan.
Yang gelihati tu, description yang diberi ialah menantu tuan rumah besar .Lantas cikson buat pembetulan.
Rumah saya kecil saja dan itu pun saya hanya menumpang rumah anak...
Sesi berkenalan dan bertanya umur pengunjung pun dibuat.
Dah sahihlah cikson tergolong dalam kategori veteran.Seorang dari mereka mirip wajah tt dan ramah menemuramah cikson. Asal usul dan kerja dimana.

Majlis selesai sejam kemudian dan dijamu bubur kacang dan kuih muih .Sedap bubur kacang tuan rumah dan siap ada bungkus untuk dibawa pulang.

Semasa menunggu ustazah sampai, para hadirin sibuk bertanya khabar. Selain keluar cerita anak menantu, topik BRIM juga rancak diperkatakan. Ibu ibu pun nampaknya tak puas hati cara pemberiaan BRIM Perlis hari tu. Menyusahkan . Dan ramai yang ditolak permohonan kerana ada sangkut paut dgn SSM.

Rindu pula zaman JPL dulu dulu. Kunjung mengunjung jiran adakala tanpa had tanpa sempadan. Namun ada buruk dan ada kebaikan. Apa apa pun itu sema etap dikenang.

Rumah sebelah rumah itulah yang beri cikson buah kuini sampai hari ni masih boleh dibuat sambal belacan yang sangat digemari.

Pokok2 kabu pun masih belum masak lagi.Buah asam jawa nampak menyelerakan tapi cikson malu nak minta...haha.

Diseberang jalan, rancak trektor membersihkan kawasan belukar. Nampaknya suasana sini kelak akan bertukar...

Itu saja cerita cikson dari utara buat anak2 yang berada di Pahang dan ibukota. Eh.. tak sabar 18 hb nak jumpa Fohim la pula...

No comments:

Post a Comment