Sunday, March 26, 2017

Kenduri kendara cuti sekolah.... makan2 sampai mengah. Acik Fahmi dah beristeri.


Meriah ya cuti sekolah kali ni. Sana sini orang makan kenduri. Tak terkecuali Perlis yang tengah hangit lit lit ni.

Kali ini selain kenduri kawan rakan, ciklicikson ikut sekali berombongan kenduri anak menakan. Tak jauh dari rumah , sat saja naik kereta kata orang moden. Orang orang dulu kata sehembus asap rokok nipah saja sampailah destinasi ditujui.

Acik Fahmi dah kahwin . Anak bujang adik cikson bertemu jodoh dengan orang Perlis. Orang Padang Pauh to be exact. So last Friday, kami berarak ke rumah pengantin perempuan disebelah pagi untuk majlis sarung cincin pertunangan. Dan di sebelah petang pula berombongan sekali lagi untuk majlis akad nikah. Punctual sunggoh tok kadi yang by 3 dah sampai dirumah pengantin perempuan.

acara pertungan sebelah pagi
cincin disarung 

debar dadanya dipetang hari
Sat lagi nak goncang tangan tok kadi



Dua kali akad .... sah jadi suami

Pengantin perempuan Eli namanya
Baca jangan tak baca ya acik Fahmi


Ha ingat tu...suami isteri kena sayang menyangi
Santun menyantuni
Bertolak ansur dan seribu satu macam lagi ...
baru kekal jodoh macam kami ...hihi.
 Jauh bezanya dengan tok kadi yang menikahkan anak cikson. He went MIA sampai kami nyaris nyaris hilang kesabaran. Panggilan talipon tak dijawab,dicari ke rumah tak ada sedangkan pihak lelaki dah lama sampai ke rumah. Katanya sesat... hihi . Perlis kalau sesat dan rumah pula tepi jalan bukan alasan yang kukuh pak imam oooi. Lagipun mesti diari dah catat venue dan masa nak pergikan. By maghrib baru nampak dia terkocoh kocoh tiba dan menyelesaikan tugas yang diamanahkan. Just imagine resah tuan rumah menunggu pak imam yang tak tau ke mana selama hampir 1 jam lebih. And not long after that, I heard he was kicked off his job. Eh... cikson tak komplen pun kat Jabatan Agama tau....keluarga lain yang buat agaknya. Dan bila ada petition utk dia kekal dalam jawatan dia.sorrylah..


Itu saja cerita cikson makan kenduri. Bulan 4 ni ada continuation lagi. Bye....

2 comments:

  1. Mau gelabah juga bila tok kadhi tak kunjung tiba...
    Dahlah hati pengantin dup dap tambah pula tunggu tok kadhi yg tak tahu bila sampai...
    Alhamdulillah... majlis cikgu sekeluarga sempurna juga akhirnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak,
      Pengalaman yang tak seronok utk dilalui saat itu. Lagi lagi kami pernah berhadapan dengan trajedi menyayat hati beberapa tahun dulu. Ngeri siot.

      Delete