Monday, January 23, 2017

Lessons learnt ...

  Dua tiga hari ni gah cerita tentang murid sekolah mengaibkan cikgu BI nya. Murid tingkatan 3 tergamak memperdagangkan gambar upskirt cikgunya sendiri untuk bebrapa ringgit dikalangan kawan2 nya. Adui....apa nak jadi murid ni.
Masa kecillah peribadi senang dibentuk
Kalau dah besar baru nak tegur... teruk


    Kalau cikgu tu pakai pakaian zaman cikson bersekolah lainlah halnya. Ini cikgu tu berbaju kurung.Masa thn 60 an cikgu cikgu adakala mengalahkan primadona. Dengan kain terbelah dan baju sendat juga rambut free hair. Ada kawan sekelas yang bila cikgu menulis dipapan kenyataan mulalah buat aksi tak senonoh which we children just laughed at. Ia la mana taknya,cikgu pakai skirt yang singkat dan ada belah lagi. Juga kalau saree ,blouse dia amboi... rentap jiwa.
Kerana zaman itu belum ada gadget madget maka selamatlah gambar gambar cikgu.
Zaman berubah... gadget macam macam. So cikgu cikgu kena sentiasa awas tentang perkara2 yang boleh mencemarkan. Nama dan prodession keguruan.

     Issue tentang ibubapa mengarah cikgu bila ada grup waasap pun timbul juga. Masa bertugas semua ini belum ada lagi. Hanya talipon saja. FB pun belum . So tak sangat terdedahlah dengan hal hal macam ni. Kalau tak kena dengan cikgu,parents ke sekolah jumpa GB. Sekarang straight terus ke menteri dan masuk tb.
   Jadi... tak semua kemajuan itu memajukan. Ada kemajuan yang menyakitkan.

This morning,  dekat traffic lights Seng Heng/Perodua, berlaku kemalangan yang buat ramai terpinga pinga. Akibat bas yang kehabisan brek,habis disodoknya 4 buah kereta. Naya.
Kemalangan pagi tadi
Selelau dok dengar berlaku di lain negeri
Haghi ni Perlis pula yg jadi.

 Tengah hari ciklicikson ke hospital lawat sahabat lama ditaman lama yang diwadkan di Hospital Tuanku Fauziah. Dari situ terus makan tengah hari . Mee kari bukan nasi...Mai join sekali.


Kedai... tempat kamu berjamuan
Harga pun dah naik sakan

Macam sedap saja air yang ditelan
Sakit fikir belakang


Malam ni pula ,apa pula sajiannya.
Apakata ini pula makanan kita.
Tu pun jangan tak tau....RM 3.40 untuk tin sebesar ni ya...155 gm saja.
Mujur dua mulut saja
Kalau bergenuak... tentu tak cukup punya

Hmmm... apa yg lessons learnt ya.
Macam tersasar berita dari tajuknya saja... haha.

Bye...

2 comments:

  1. Anak-anak zaman ini 'maju'nya lain macam. Kalau pada perkara berfaedah, tidak mengapa, tapi yang 'bukan-bukan' pula jadi ikutan mereka. Salah siapa? Ibubapa? Entahlah... diberi didikan agama, tapi di luar kawan juga yang diikut-ikut...

    Beberapa malam lepas, saya dan suami terserempak dengan kemalangan. Seperti biasa, suami akan turun untuk meninjau. AllahhuAkbar...penunggang motorsikal berkuasa tinggi dijemput ajal di tengah jalan yang sibuk di Kuala Lumpur...

    Sardin bukan lagi makanan rakyat miskin. Harga setin yang dulu biasanya saya beli dalam RM4 ke RM5 sekarang sudah jadi RM8 lebih.... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakcik,
      Anak2 zaman sekarang dgn kemajuan teknologi lebih terdedah dari zaman kita. Yg baik dihujng jari begitu juga yang tidaknya. Jenuh ibubapa nak kawal. Kdg2 kita cukup berjaga, tapi mereka kan tak selalu bersama kita. Pengaruh rakan sebaya dan sifat ingin cuba itu yg kdg2 mereka tersasar juga.
      Dulu,cikli beli sardin utk kucing kesayangan dia. RM 1 setin. Hari ni dah 3.40 . Nampaknya kempunan lah mereka sbb sardin dah jadi makanan mewah buat tunannya.

      Delete