Sunday, October 2, 2016

Hati yang tertinggal 3....mereka yang pergi

Masih tebal ingatan kami se keluarga. Masa itu kami mula mula mengenal ibukota Malaysia bila cikna terpilih memasuki asrama penuh di sana.
Rumah dia lah yang jadi kami menumpang tidur. Dia dan suami yang tanpa jemu menunjuk jalan . Yang paling ku ingati dia bangun pagi pagi untuk menyediakan sarapan pagi buat kami sebelum keluar bekerja.
Selalu dia menziarahi anak di Seri Puteri dengan membawa juadah yang dimasaknya sendiri. Kelakar pun ada bila sekali itu dia membuat lontong tetapi tertinggal bekas kuah dirumah.

Roselina Baharum dari Johor itu nama allahyarhamah. Dia isteri kepada adik iparku.Kepakaran memasak dan sifatnya yang pemurah menjadikan rumahnya sentiasa menjamu sanak saudara. Lontong yang tersangkut di pintu grill rumah ku tempoh hari adalah pemberian allyarhamah.

Rose dipanggil menemui penciptaNya seminggu yang lalu. Dua hari dia dimasukkan ke ICU.Allahyarhamah Roselina menghembus nafasnya terakhirnya dikelilingi anak anak dan menantu. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan ummah yang beriman.

إن لله ما أخذ وله ما أعطى وكل شئ عنده بأجل مسمى فلتصبر ولتحتسب 

( Inna Lillahi Ma Akhoza Walahu Maa A'to Wakullu Syai'en 'Indahu Bi ajalin Musamma , Faltasbir Wal tahtasib )


Sesungguhnya kepunyaan Allah apa yang Dia ambil dan kepunyaanNya jua apa yang Dia berikan dan segala sesuatu pada sisiNya sampai waktu yang ditentukan. Hendaklah kamu bersabar dan mengharapkan ganjaran 
(Hadis riwayat Bukhari dari hadis usamah)

Rose...jasa mu tetap dikenang selagi hayat dikandung badan.

Di KMPH pada hari kedua disana,seorang pensyarah yang sama2 berkhidmat dengan anak juga telah kembali ke rahmatullah.
Allahyarham Adam Muda, pemergian mu pasti dirindui anak anak didik mu juga sahabat sahabatmu.

semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan mereka yang beriman. 

No comments:

Post a Comment