Monday, August 29, 2016

Kadang2 rasa buntu ....

28/8
Dua puloh lapan haribulan lapan
Itu tarikh yang ku dengar...

Aku dan cikli rasa pasti.
Maka pagi 28/8 ku pandu dusty brown iriz ku membawa cikli sejurus jam 7.00 pagi.
Berhenti sebentar di stesen minyak utk mengisi minyak dan membeli minuman.

Hampir sejam perjalanan dan kereta telah sampai didepan hospital,cikli menarik keluar kad oren dia.
Eh..mana u kata 28 haribulan ada appointment...dia bersuara.
Ni...kat sini hanya ada 24 haribulan.
Sudah....aku berhentikan kereta diparking lot hosp. Belek kat dan ....alamak..ialah 24 haribulan dulu.

Nak balik? Kita dah sampai dalam kawasan hospital. Sia sia masa dan tenaga.
Cubalah u call depa. Explain elok elok. Tengok apa depa kata.Cikson syorkan pada cikli yang dah mula nak ajak balik.
Mujur nombor bahagian itu ada cikson save .

Encik naik tingkat 2 jumpa depan...kata suara menjawab panggilan.

Ok..dont give up. Try our luck for today.
So misi mencari parking spot pun bermula dan membawa kami ke bahagian paling belakang hospital itu. Terkial kial cikson memandu mengelak lopak air yang bertakung. Takut terkandas dalam lumpur . Naya dan haru kalau terjadi begitu.

Menapak mencari hala membawa kami ke bahagian yang diarahkan. Nasib baik bahagian depan ,seorang petugas baik sekali menyarankan kami masuk jumpa doktor sendiri diklinik 73. Dan selepas itu semua berjalan seperti hari hari lain.
Menunggu giliran satu penyiksaan kalau hanya membatu melayan perasaan. Mujur dapat teman bersembang yang berasal dari Langkawi. Macam2 cerita antara kami suami isteri. Dari tak kenal jadi macam duduk setaman.

Jam 12 baru cikli dipanggil utk sesi preliminary. Jam 2.00 lebih baru sessi berjumpa doktor. Dan hampir jam 3 baru kami boleh meninggalkan bangunan hospital.

Memandu pulang bersama penumpang yang lena keletihan.
Aku bertekad,tidak boleh lagi hanya berharap pada cikli. Kena check appointment dia dan rekod seperti biasa dalam buku. Mungkin hari keluar dari hospital aku sangat keletihan selepas 2 malam tidur di atas simen yang sejuk menemani cikli di wad 6c buat aku alpa akan rutin itu. Awat tak jadi kelabu.... kalaulah appointment hari ini gagal,mau jenuh menunggu tarikh baru.

Itulah you... banyak benda kita kena peka.
Tarikh appointment jangan haru biru
1/9 ini sekali lagi aku kena bawa cikli ke sana lagi.Kali ini dihospital lama.
Ini pun lucu.

Sampai saja di rumah cikli tepuk dahi..
Eh.. awat depa tak bagi surat utk pi sana macam selalu?
Cikli cikli....kadang2 aku pun rasa buntu...

Sekali lagi talipon jadi penyelamat....bilik 73 dihubungi. Explanation dari sana buat tenang hati..





3 comments:

  1. Alhamdulillah...

    bila bertindak dengan tenang, banyak hikmahnya kan? :)

    ReplyDelete
  2. Alamak, tidoq ataih simen tu ka? Tak buleh sewa extra bed ka? Kot la ada....dulu saya tidoq ataih simen bila anak kena masuk ward. Jenoh katey sebelah 'merongot' pasai saya letih tak sangga dan mesti 'mengerroh' kuat!!!!

    ReplyDelete
  3. saya dah mangli dengan tersilap tengok kad appoinment ibu_suri.

    sekarang ni dah ada smart phone. set saja appoinment dalam kalendar phone.

    bukan saja kena urus appoinment doktor ibu_suri malah bapa mertua dan kekadang ibu metua.

    cuma saya je belum berani nak serah diri ke hospital untuk buat full exam...

    ReplyDelete