Tuesday, July 12, 2016

Raya raya la juga.... Eid of 2016..the prep.

  Hampir seminggu sudah kita berhari raya. Everything back to normal. Anak anak dah mula kembali bekerja semalam. Cikson pula dah hampir selesai membereskan apa apa yang perlu diberesi. Membasuh,menyimpan dan membetulkan urat urat yang cekang.

  Hmm ,where do I begin ....

 Seakan kurang semangat tahun ini nak menyiapkan persiapan raya . Indeed,everything got to be handled by moi as I was the only able bodied person at home prior to raya eve. Kalau sebelum ni, cikson tak perlu jejak kaki ke pasar tani atau market...hmm kali ni kena pergi. Mujur ada ciklin  hari tu. Kalau cikson tak gemar memandu,tahun ini terpaksa juga hingga ke airport.


 Akibat kepenatan yang melampau ,emosi cepat terganggu. Mau merembes saja airmata andai permintaan tidak ditunaikan atau kata 2 didengar kurang enak ditelinga. Adoi ...

 Emotion aside  please... lets see what I did for raya.
 Pertama tentulah kemas rumah seadanya. This is where tears easily flowed. Terbayang sianak yang selalu mengambil tugas mengemas rumah tetapi tahun ini dia beraya di KL. Maka berhempas pulas cikson mencuci tingkap, membasuh longkang,membakar sampah sarap dan mengemas rumah dan bilik air. Penat hap hap dah se minggu sebelum raya. Tak buat semua tu,rasa tak puas la pula. Mana mau sambut tetamu dengan rumah berjelaga dan sawang atas kepala. Mau tetamu guna bilik air biarlah mereka selesa...
tiada yang baru 
cuma susunan saja yang berbeza.....

Then the masak memasak started 2 days before raya.
I had all the ingredients prepared. The bawang blended and the cili cooked as per cili kak chon .
Then the time for merunding eh menyerunding started. Also the making of the daging rendang . Mulalah berkuntau semalaman dengan bantuan ciklin dan cikna... nanti2 kita cerita ya.

cari kopiah ya bang..

1 comment:

  1. Saya tak tukaq apa tahun ni...pakai yang dok ada saja....baju melayu pon sama! Ohh ada aihh yang bertukaq...balang kuih saya dari kaca ke plastik sebab ada 4 ekoq kucin dalam rumah la ni....penin saya!

    ReplyDelete