Friday, July 1, 2016

Cerita semalam...mujuq tak pitam

Kehabisan barang dapur dan keperluan lain,mengheret cikson suami isteri ke luar rumah. Ke satu satunya pasaraya Gergasi dibumi Perlis ini.

Maka menyoronglah kami sorang satu trolley. Keluar masuk alley yang dirimbuni barang barang . Capai itu capai ini penuh dua trolley. Itu pun barang barang yang perlu sangat sangat. Hmm..kalau tak beli beras,larat ke nak makan roti.Kata aku dalam hati. Kalau tak beli sabun mandi,mandi kerbaulah kami nanti. Pinggan mangkuk perlu dishwashing liquid yang hand friendly. Kalau tidak,sakit jari jari...

Amboi...harga walau tag promosi bergantungan,mau terbeliak biji mata. Rata rata semua naik harga.
Cekik darah sunggoh depa. Dan sakit hati aku pada pemimpin yang membuka jalan kepada harga jadi begini bertambah...eeeeerrrrrr...
GB pencen pun tercekik nak berbelanja saban bulan. Duit kita dah semakin kecil dan kecut bila diniagakan.

Oh ya , anak kecil yang peramah menjenguk meja kami amat menyukakan hati. Lantas ingatan melayang pada sikecil kami...Fahim Zaidan. Beria cikli menunjukkan gambar si comel sebelum menjamah juadah berbuka.

Langsai urusan membeli belah,ke kereta kami tuju. Berbalah sekejap kami mencari arah. Aku yakin iriz dusty blue ku ada di kanan. Namun cikli bangkang...haha .

Oklah bila dah jumpa kereta. Boot dibuka untuk isi semua yang ada. Dan bila aku tutup boot dan buka kereta,mata meleret atas bumbung kereta. Eh.. apa benda yang dok melingkau nampak macam kepala.

Tu dia aih....ULAU melingkau u all.Mujuq aku tak melatah walau ular tu ada kot dua tiga jengkal dari muka.
Abah, mai tongkat you.
Eh u nak buat apa dengan tongkat I,tanya cikli keliru.
Ssssssh...
Dengan tongkat ,cikson kuis binatang yang sedang bersantai dibumbung iriz ku.
Dan bila dia jatuh ke bumi,eeeeeee geli
Panjang dia setengah depa orang dewasa.

Mujuq I tak latah...
Tapi bila tengok dia bergerak pantas dan panjangnya setengah depa ,baru rasa cuak...
Mujuq tak pitam....

Dalam perjalanan pulang,berjerembab pula dengan JPJ buat sekatan jalan.....

Waktu sahur....goreng bihun sepinggan..

1 comment:

  1. AsSalam, salam Ramadhan,
    Rakyat jelata mengeluh dengan harga melambong...manalah nak cukup kalau semua harga melambung tinggi.. Bila ler pemimping nak mendengar keluhan rakyat ya.. Mujur ular tu tak melengkok arah cikson..

    ReplyDelete