Sunday, October 25, 2015

Jangan di sandar pada besarnya rumah


Usah di lihat besarnya rumah didiami
Besarnya  kereta bawa keluarga
Usah dilihat besar kecil pangkatnya
Tapi lihatlah pada besarnya HATI

Dulu dulu masa cikson masih muda remaja,sebuah rumah nun jauh di perkampungan felda jadi tempat fav. utk berkunjung. Rumah satu2nya ibu saudara sebelah tokton.Hingga beranak pinak,ciklicikson suka membawa anak2 bermalam disana.Bila balik teringat2 kebaikan keluarga makchak sekeluarga.Dijamu apa yang ada dah buat cikson rasa bahagia.Dan bila nak balik penuh kereta dgn bermacam benda.Rambutan ,pisang ,telor ayam...
Sedihnya makchak pakchak telah tiada.Lama dulu..
Juga satu episod sedih buat aku malu nak ke situ..
Hingga hari ini bila diingatkan hati jadi sebu.

Good food is the way to the heart....
Teringat Batu Pahat.
Bukan saja kami dijamu disitu,tapi makanan yang ditapau dapat dijadikan makan malam utk rombongan meminang .Around 20 orang.

Alhamdulilah,adik beradik cikson juga tidak lokek dalam merai tetamu. Besar kecil pangkat mereka tak jadi hal.Yang ada ,yang tiada sama saja.Yang sibuk dan yang busy ,ada saja masa buat kami.
Dikampung dijamu ikan sungai,dibandar dijamu nasi kandar...kalut2 ajak pi kedai.

Teringat Sungai Limau..disebuah rumah kami dijamu gulai ikan bendang.Amboi sedapnya sampai hari ini terus berdendang.

Hospitality... bukan bermaana hospital tapi layanan semasa tetamu berkunjung.Dan hospitality di rumah kita buat tetamu yang datang pulang dgn hati riang.Dan kita sebagai pengunjung juga kena tahu adat berkunjung...

Bukan saja makan minum jadi perhatian,tapi tempat tidur juga perlu ketelitian.Tokton bila ada tetamu,siap serba baru...ia-itu sarung dan cadar baru dibasuh dikeluarkan. Tak diberi dia yang dah masam. Dan amalan tokton rasanya menurun pada anak anak dia.Tanpa pembantu ,tuan rumah Bukit Mahkota menyediakan 5 bilik utk tetamu.Jenuh berdobi lepas tetamu pulang.

Dan bercakap ttg besar hati,cikson amat bersyukur kerana keluarga bisan melayan anak cikson berpantang di rumah mereka sebelum balik ke Kangar.Hanya Allah saja yang dapat membalas budibaik mereka.

Besar hati kena sama 2 suami isteri .Kalau seorang mmg tak jadi.Di masa kecil,kami dibawa ke sebuah rumah.Si isteri ramah tamah,tapi si suami buat endah tak endah. Ia lah kami orang susah.Dtg berkunjung mungkin ada niat terselindung. Sikit skit habis juga beras sekampit.Walau pun makcik anak kecil,tapi sudah pandai baca ragam orang.Apalagi tt ibu yang garang. Tak berdetik kami di rumahnya orang.Takut2 ada barang atau duit kupang orang yang hilang.Kan malang!

Hospitality ....satu cabang ilmu yg perlu diamali.Kalau teori saja tak jadi.
anak kucing ini
ada hospitality dalam diri












































2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete