Thursday, September 17, 2015

Meghahnya makngah

Antara ribuan yang pergi,terselit wajah wajah seumur ku atau yang tak berapa nak jauh dari umurku.Let say around 50s and 60s. Dan mereka kaumku dan genderku.Mereka mungkin seangkatan aku yang pernah mengguna gadget2 purba ini

atau ini


Maka terfikir sejenak dibenak fikiran tua ku.
Eh...larat adik2kakak2 pergi ke sana.Berjalan,berhimpit,berpanas,berpeluh dan tak ketinggalan berjerebu.
Suami bagi pi ka?
Tak ada sakit lutut agaknya depa.Sunggoh hardcore.
I salute them for their stamina.
But I had a few reservations seeing them there.And a few more ifs and whats.
Semalam aku doakan mereka selamat kembali ke kampung halaman.Jangan tersesat mencari jalan pulang.
Dan melihat warna baju mereka
Meghahnya makngah!
Semoga meghah juga spirit mereka sampai bila bila.

Melihat lautan manusia yang berarak,berhimpun,berdemo diPadang Merbok aku hanya dapat mengharapkan satu.
Kita bangkit menebus maruah dengan menjadi kaum yang berjaya.Contohi cara hidup mereka yang maju.Mulakan dengan rumah kita.Anak2 kita.Cucu cicit kita...

Meghahnya makngah mengingatkan aku akan satu doku ditv satu masa dulu.
Pelakon yang jadi makngah tu kenalan ku.
Aku kagum dengan kecantikan dia,kelembutan,keramahan dia walau dia isteri seorang VIP.Walau dia seorang datin aku memanggilnya kakak.Kan Nah .Mungkin sampai ke hari ini dia tentu masih ayu.

Sebenarnya otak tua ku tak dapat menghadam apa sedang berlaku pada tanah air ku....Gambaran pelarian diEropah sana membuat warna kelabu yang memenuhi fikiranku.Gambaran anak kecil kaku dipantai menakutkan aku.


Sigh...


No comments:

Post a Comment