Saturday, May 16, 2015

entahlah...

Satu masa aku terbaca novel the Roots.Ingat ingat lupa aku tentang ceritanya.Tapi aku masih teringat bagaimana anak anak dari kampung di Afrika dicuri oleh pedagang manusia berbangsa Arab.Mereka dikerah ke kapal,dirantai kaki,di pukul dan diperlakukan dengan kejamnya dalam perjalanan mereka ke bumi Amerika.Di sana mereka dijadikan hamba dalam ladang ladang kapas.
Macam mau ku cari kembali novel itu dan membacanya sekali lagi.

Berita tentang sindiket permedagangan manusia kembali .Ribuan manusia dari Bangladesh,Myammar mengharungi lautan berbulan untuk kesini.Ribuan juga yang mati dalam perjalanan.Lautan jadi kubur kalau mereka berperahu.Hutan jadi tempat bersemadi andai mereka memilih jalan darat.

Tentu ada persamaan antara mereka dengan hamba hamba dalam kapal dalam novel Roots.Tak terbayang aku.Makan minum ,sakit demam mereka menempuh laut yang bergelora.Daifnya hidup mereka .Kesana tidak diterima,ke sini juga dihalau pergi.

Malam ini kita tidur enak dikatil yang empuk.Kalau panas ada kipas untuk menyejukkan badan.Kalau nyamuk ada ridsect utk menghapuskan.Sebelum tidur kita gosok gigi utk hapuskan baki sotong goreng yang dimakan tadi.

Di tengah malam kita dikejutkan.Pati pati itu berada dihalaman......
Lantas apa kita punya tindakan  ..

Beri bantuan ?
Persilakan mereka dgn segala kesenangan ?
Hantar mereka balik ke lautan?

Entahlah......kita pun tengah dalam kepayahan...
Harap harap kerajaan bijak mendepani situasi.

No comments:

Post a Comment