Tuesday, March 31, 2015

Jumpa anak anak saya?

Mama , see my children?
Begitulah agaknya soalan yang berada di fikiran Nina bila dia memandang tepat ke wajah mama.Tak berkelip mata.Termenung memanjang setiap hari  dan hilang ceria di muka.
termenung saja.

Been missing them for days.Dah berhari nina cari.Bu ,Tam,little pong pun entah kat mana.Only Pong the pang saja yang tinggal.Mungkin itulah kata dia kalau dapat mama mengintepretasinya.
mana mereka?
Selalunya becok mulutnya merengek sepotong dua ikan.Masuk ke rumah bingit suarana mengiau.Dan bila mamason beri apa yang diminta,dia tidak menjamahnya.Terus ikan itu digonggongnya dan dibawa ke laman depan.Satu hari mungkin dia penat.Ikan di mulut diletak ditanah dan dikambusnya seperti mengambus najis.Lepas itu dia ke depan memcari anaknya.Dapat mama rasa kecewa nya dia bila hasil usahanya dirampas kecik.

Selalu bila mama tanya...where's babies.Mana babies.Dia mengeow lembut ....purrrrr.
Matanya terkebil kebil macam mengingatkan dimana anaknya.

Sejak di RBL,sudah 2 kali nina bersalin.Brood pertama termasuk siPong,Tam dan Bu.Tam meninggal masa kecil dan Bu hanya demam sehari dua semasa telah besar.Pong jadi mangsa tayar cikli sebanyak 2 kali hingga dia phobia bila dengar enjin kereta cikli.
Well a cat has nine lives is apt enough for Pong.Janganlah dia pun tiada kerana mama dah jatuh sayang sama dia.

Anak batch ke dua ada 4.Tapi semuanya dah meninggal.2 ada kesannya dan ditanam tapi yang hairan 2 hilang tanpa dikesan.Tiada bangkai dimana mana.Hairan juga kami .

Sekarang nina banyak termenung.Hanya Pong jadi tempat dia bermanja.Lihat mesra 2 beranak itu buat hati tua ini tersentuh.Ke mana saja mereka berdua,Kadang kadang dua beranak itu bekejaran segenap rumah macamlah pong itu masih kanak kanak.Badan pong dimandikan setiap kali pong merebahkan badan dia.Dijilatnya anaknya macam sipong masih bayi.
dgn pong saja dia bermesra

bermanja
dan pong tak lekang dari sisi ibunya
Sekarang tiada lagi aksi anak anak nina dan nina bersantai di laman belakang setiap pagi.Si Kecik pun macam membawa diri.Tiada lagi bunyi loceng kceng kceng kceng pagi pagi.Yang tinggal hanyalah si Luna yang cuba menumpang manja.Tapi sinina cemburu buta.Kalau tak bergaduh bukan nina namanya.
dulu disini tempat mereka bercanda

jiran sebelah pun tumpang sama
Sekarang nina macam hilang dalam dirinya.Dia mengingatkan mama akan seseorang yang mama rindu.Harap dia baik baik selalu.
Kesian nina....setiap kali memandang muka mama macam dia bertanya:
Mama,jumpa anak saya?

Mamason

2 comments:

  1. Anak Mica misterseksebit pun dah 5hari hilang.
    Kami sangat bersedih.
    Dah sayang samada hilang atau mati.
    Dah janji takmo bela lagi tapi anak2 dah minta nak bela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak,
      jumpa balik dak.
      Kat sini tinggal nina dn pong saja.
      Dah tak meriah tgk depa
      Nina pun asyik termenung ....

      Delete