Monday, March 9, 2015

From school to school

Ahad lepas dan Ahad2 sebelumnya ,cerita cikson berkaitan sekolah yang cikson belajar.Semuanya di negeri lahir cikson ...Kedah.Selaps itu hidup cikson jadi perantau.Membawa diri ke negeri orang.
Oh ya ..masa lepas SC/MCE cikson di offer tempat dalam HSC di Derma..Perlis.Kalau tidak cikson jadi pioneer dalam HSC utk Derma,
Awat mama tak dapat offer kat Kedah?...entahlah .
Juga matrik,foundation studies ka...masa tu seingat makcik mana ada semua ni,Samada masuk kolej buat diploma atau HSC/STP.Lepas tu baru boleh masuk universiti.
It was history dan banyak liku liku hidup yang terpaksa ditempuhi.Kalau ada lah PTPTN macam sekarang mungkin langkah cikson berbeza.Ka dah jadi professor.....haha.
So goodbye Derma.
Then after college,I was sent to the outback of Selangor .To a school amidst the greens of kelapa sawit.SK Gedangsa .Tg Malim was my first school as a teacher.At 19.Bln 4 baru cikson 20.Banyak kenangan pahit manis di sekolah ini.Selama 3 tahun di wilayah ini dan cikson minta tukar suka sama suka.Itu pun punya cerita sendiri.
Was I happy being a teacher....Hmm choose to be happy with what you do,then happiness in what you do will come to you.
I was not afraid to try things that I was entrusted to do.Bayangkan seorang  yang sangat pemalu di beri tugas memberi bimbingan kepada orang lain.Satu dewan pula tu....Mau pengsan.

Antara sekolah sekolah yang cikson dihantar mengajar,hanya satu sekolah saja yang cikson minta ditukarkan....Yang lain ditukarkan..Atas nama perkhidmatan.

1972-2008......part of my life full of Good Morning,teacher.Rindunya.




3 comments:

  1. anak anak murid saya tahun tu pun dah jadi tok dan wan...tuanya saya.

    ReplyDelete
  2. Salam Makcik Son.

    Jauh jugak berjalan no....banyak pengalaman tu...saya dulu apply nak masuk RECSAM walaupun tak sedaq diri yang Add Maths saya F9!!!! Lepaih tu "frust" bila dapat surat "permohonan anda gagal!" Hahahahahaha...

    ReplyDelete