Monday, January 12, 2015

Selamat Mengajar Cikgu cikgu....

Selamat Mengajar Cikgu Cikgu....Itu patut jadi sepanduk direntang dimuka pintu sekolah.Selalu kita lihat sepanduk buat anak anak murid saja yang terpampang.Selamat Kembali Ke sekolah,Selamat Menduduki UPSR dan bermacam selamat yang lain.
Pernahkah terbaca /terlihat sepanduk yang ditujukan kpd guru guru...dont think there's ever one in M'sia.
Tentu ada yg kata....alahai cikgu dah dibayar buat apa nak rai rai lagi.
Nevertheless....adakala guru juga perlu motivasi utk mulakan tugas mencabar mendidik anak anak kita yang seribu satu perangai itu. Lebih lebih lagi dalam masa yg mencabar ini.
Being a teacher who once upon a time was a small teacher,I believe a good adminstrator of a school  atau GB adalah orang yang exudes aura kasih sayang.Tegas dan ada visi dan misi.Bukan seorang yang mesti ikut cara aku.Sentiasa mencungkil bakat bakat cikgu dan menghargainya.Tidak ada gang atau clique.
Nak tahu dalam ramai ramai GB yang cikson berkhidmat,cikson jumpa ramai yang berkarisma hebat.Ada yang luaran nampak bengis dan garang tetapi merekalah yang membimbing cikson .Sentiasa nampak apa kelaianan yg kita lakukan.
Good.Love it.Well done sudah cukup buat kita rasa dihargai.
Semasa cikgu buat pemantauan carilah kelaianan /kebaikan guru.Usah hanya ditumpu pada kekurangan.
Jangan takut.Kalau perlu tegur .Tegur.Lebih lebih sekarang ada guru yang DG lebih tinggi dari GB.DG hanya tanggagaji tapi GB adalah ketua ....so sapa lebih hebat disekolah itu.Tapi nak tegur biarlah bertempat.Teguran juga ada format bukan ikut emosi.Silap silap melayang kerusi.

Harini 12/1/2015.Hari pertama sesi persekolahan buat negeri Perlis.Cikson nak ucapkan selamat mengajar buat semua guru.Juga anakanda di KL sana.Jadilah guru yang berdedikasi .
                 
Selamat Mengajar Cikgu.
Har



6 comments:

  1. Selamat kembali mengajar cikgu-cikgu....

    Sekali diketahui anda adalah cikgu, selamanya anda akan diingati sebagai cikgu juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kakcik.Selagi orang kenal.Tu yg fikir sepuloh kali kalau nak tulis apa apa...

      Delete
  2. Alhamdulillah
    Kerjaya sebagai guru sentiasa di hormati di dunia dan pahala yg berterusan di akhirat. Bukan semua org mampu menjadi seorg guru yg mrncurahkan ilmu seikhlasnya dan sabar... Sdg dgn anak sendiri pun tak mudah... Apatah lg anak org...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak,semoga tuhan memberi rahmat kepada semua guru yg berkhidmat dgn ikhlas.Membentuk anak bangsa kejalan yg diredhoi..

      Delete
  3. Saya dulu ada jugak apply nak masuk RECSAM....tapi depa kata "result tak beropa nak comeyy!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uncle,
      mcamana agaknya result tak brapa nak comey tu ya..

      Delete