Monday, June 30, 2014

SOP

SOP?
Macam short form utk nama Yusof saja.
Atau adakah dia akibat tertinggal huruf U dalam SOUP...you guess.

Masa sahur tadi adalah sedikit or secuit insiden yang mengingatkan cikson tentang SOP ni.Masa dalam dunia kerja dulu, hari harilah berlaukkan SOP bukan soup.STANDARD OPERATING PROCEDURE itulah dia.

Cikson noticed foul  smell emitting from the drain running the perimeter of the house.Air basuhan dari kitchen yang comel lote tu is likely to contain debris from washing the plates and pots and pans..adale sedikit macam bau kat Kola lepas kita habis makan ikan bakar dan balik ke kereta...the foul smelling drains ...haiyaaa.

So cikson kalau basuh pinggan menetapkan pada diri sendiri SOP yang harus diikuti.
Dan antara proceduresnya adalah membersihkan dulu saki baki tinggalan makanan kedalam bekas plastik ini.




Lepas itu barulah di masukkan kedalam plastik kecil ,diikat dan di masukkan pula dalam plastik sampah besar.....RBL does not receive buang sampah service .Kat sini tak ada tong sampah depan rumah macam di no.7.

Incident apanye cikson....story mory nya begini...
Cikli ,cikson lihat tak ikut cara yang cikson buat...so adalah nasi dalam sinki yang pastinya akan dihanyutkan mengelilingi RBL....Dan teguran isteri disambut dengan muka mencuka dan dengusan tak puas hati.
Ya la bila teguran,cadangan,peraturan dianggap LETERAN.....hadoi...

Begitulah juga masa jadi GB dulu....adakala teguran disambut baik dan ada pembaikan.Tetapi ada masa dianggap leteran....
Issssh kalaulah semua ikut SOP...baik jadi robot.Kata seseorang menyanggah.
Makcik hanya kata nak ikut atau tidak tak jadi hal...tapi RESULT kena gempak..marvellous dan jangan susahkan orang lain nak cover kita....

Bye....

No comments:

Post a Comment